    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jaki VAT dla klienta ze szwajcarii
    Date: Mon, 3 Nov 2008 10:54:27 +0100

    On Sun, 2 Nov 2008, JG wrote:

    > Mam wystawic FV dla klienta ze Szwajcarii (uslugi informatyczne).

    IMVHO brakuje najważniejszej informacji - GDZIE ta usługa jest
    świadczona, tam czy tu. A z braku laku opisu "jak" to się odbywa,
    może komuś będzie chciało się pogdybać czy świadczenie usługi
    ma miejsce TAM.
    Popatrz na to tak: ktoś bierze sprzęt, jedzie do Szwajcarii
    i tam buduje wiadukt. Co ma do tego polski VAT?
    Z kolei jak klient ze Szwajcarii odbiera w polskim przedstawicielstwie
    oprogramowanie stworzone jako "usługa", to co ma do tego fakt, że
    on jest ze Szwajcarii?
    IMVHO z takim opisem jak podałeś (konieczność dogdybania sobie
    stosu założeń, ktore mozna wygbydać prawidłow lub błędnie) nikt
    rozsądny nie zabierze się do dyskusji :)

    > Prosze tez o podanie podstawy prawnej

    A z tym nie ma problemu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    ...gorzej ze znalezieniem właściwego wycinka tej podstawy!
    :)

    IMVHO wszystko zależy od miejsca świadczenia usługi - Szwajcaria
    zdaje się nie należy do wspólnego obszaru celnego (dobrze mi się
    wydaje?) więc albo usługa jest świadczona w .pl (i VAT 22%) albo
    poza obszarem celnym (który obejmuje też umowy dot. VAT i należą
    do niego również kraje nie należące do .eu, np. Norwegia), a w
    takim przypadku:

    > Pelne 22 %, 0 czy zwolniony?

    ...IMHO żadna z tych możliwości.
    Nie podlega (stosowane oznaczenie "NP", o ile pojawia się na f-rze)
    W takim wypadku podstawą prawną byłby art.5 ustawy o VAT (nie
    jest wymienione w art.5 - nie podlega).

    pzdr, Gotfryd