    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 9 Nov 2012 14:49:34 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Jak "wyjść" z VATu

    On Thu, 8 Nov 2012, m wrote:

    > Popraw mnie jeżeli rozumiem to opacznie, ale jeżeli mając DG, nazwijmy to JK
    > Jan Kowalski, wchodzę w SC z Marianem Malinowskim działającym pod firmą MM,
    > to jeżeli JK+MM S.C. osiągnie 1000zł dochodu, do podziału między JK i MM, to
    > JK ma 500zł dochodu w swojej 'historii dochodowości'.
    >
    > Czyż nie?

    100% racji.
    Ale to inny przypadek.
    JK *już* ma 1000 zł dochodu w "historii".

    > Czy te 500zł jest jakieś gorsze dla banku?

    Tak, ich jeszcze nie ma, tych 500zł :D
    Chodzi o "zaliczenie" *dotychczasowej* historii danej DG.

    A ta SC dochodu jeszcze nie osiągnęła, nie można zaliczyć do
    dochodów z SC poprzednich dochodów z indywidualnych DG.
    Oczywiście, bank może dostać historię dwu wspólników, jeden
    1000 zł, drugi 0 zł.
    Nie wiem jak na to spojrzy, ale niekoniecznie tak samo, jakby
    *razem* te 1000 zł zarobili :)
    Może zechcieć uwzględnić, ale równie dobrze może mieć prosty
    zapis regulaminowy który tego zakazuje. Z powodu niżej.

    Uprzedzając: to, że dla podatku dochodowego przychód w SC
    wlicza się do dochodu wspólników, nie znaczy nic.

    SC to jest współwłasność łączna, a dochód z niej może być
    wypłacany tylko po rozliczeniu rocznym lub zmianie umowy
    (tak, 863 KC, sprawdź - mi szczęka opadła, ale było to wiele
    lat temu, pisywał tu grupowicz "Karol", który co zadał
    pytanie to trzeba było szczękę z podłogi zbierać ;))

    To, że odpowiedzialność cywilna spoczywa na wspólnikach
    i że "SC jest ich", nie narusza wspólności łącznej w ramach
    SC, w końcu to (owa wspólność łączna) ma na celu - ochronę
    wierzycieli.
    Nie można więc "automatycznie" powoływać się przychodami
    indywidualnymi w ramach SC, z nich się co najwyżej solidarnie
    odpowiada, ale do SC nie "wchodzą" :)

    pzdr, Gotfryd