    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jak się wystawia fakturę firmie z Francji?
    Date: Mon, 30 Jan 2006 13:07:24 +0100

    On Wed, 25 Jan 2006, Paszczak wrote:

    > Kudłaty <k...@b...adresu.email> wrote:
    >
    > A jak wystawiam z VATem 0% (jak w przypadku towaru)?

    Y tam, marudzisz ;)

    Podałeś przepis stanowiący o stawce.
    Ale konieczność podania *tego* przepisu na fakturze wynika jak
    najbardziej z (polskiej) ustawy o VAT, a o to pytano:
    +++ Ustawa o VAT: +++
    Art. 106.
    1. Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani
    wystawić fakturę [...]
    8. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze
    rozporządzenia:
    1) określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane,
    które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;
    [...]
    +++ rozporządzenie z dnia 25 maja 2005 r. "o fakturach" +++
    § 9.
    1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
    [...]
    7. W przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych
    stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy
    oraz [...] dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również
    symbol towaru lub usługi[...] chyba że ustawa lub przepisy
    wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu.
    W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego
    podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.
    ---

    To jest IMHO przepis o który Paszczak pytał :)

    > Nasz urząd będzie mnie rozliczał według prawa krajowego, które musi
    > być zgodne z unijnymi dyrektywami. Zresztą te dyrektywy to są głównie
    > wytyczne, jak powinny wyglądać przepisy krajowe, więc nie stosuje się
    > ich bezpośrednio.

    Hmm... jakby to rzec: postawiłeś tezę niezgodną z traktatem
    o przystąpieniu do UE.
    Dyrektywy stosuje się wprost i są nadrzędne wobec prawa krajowego,
    jak jakiś "krajowy" przepis narusza dyrektywę to w tym zakresie
    w którym ją narusza jest nieważny.
    W takim przypadku to urząd znajdzie się między młotem i kowadłem ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)