eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiJak rozwiązać problem z US i ZUS, proszę życzliwych o pomoc... › Re: Jak rozwiązać problem z US i ZUS, proszę życzliwych o pomoc...
  • Data: 2004-12-15 15:31:35
    Temat: Re: Jak rozwiązać problem z US i ZUS, proszę życzliwych o pomoc...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 15 Dec 2004, Tomek wrote:

    > + W listopadzie założyłem działalnośc gospodarczą, do dziś nie mam żadnych
    ^^^^^^^^^[1]

    > + przychodów wiec nie zgłaszałem do US i ZUS (dowidziałem się - tak można)

    Nie masz *przychodów* czy *nie prowadzisz działalności* ??
    Bo jak dla mnie to dwie *różne* rzeczy.
    Jakbyś nie załapał: IMO nie sprawia *formalnej* różnicy czy w kosztach
    masz "tylko telefon" - czy 10 samochodów i 120 ludzi.
    Chcesz powiedzieć że ktoś zatruniający 120 ludzi, zajmujący dwie hale
    fabryczne i dysponujący eskardą helikopterów dla kierownictwa *nie
    prowadzi działalności* jeśli przypadkiem "nic nie sprzedaje" ???
    "Sprzedaż" to jest wyznacznik dla opodatkowania VAT.... ale o samym
    "prowadzeniu" jeszcze nie przesądza, IMHO :) - w żadną stronę !

    Natomiast owszem - IMHO & AFAIK zgadza się że można *nie*
    podjąć faktycznego prowadzenia DG od daty *zadeklarowanej*
    w *zgłoszeniu*[2] do EDG :) - a zrobić to później (pilnując
    żeby jednak zeznania w US i ZUS były zgodne :)).
    Sam też zacząłem (choć tylko trochę, a nie o kwartał :]) po
    terminie zadeklarowanym.
    Tyle że ty powiadasz że nie "zadeklarowałeś"[2] działalności - ale ją
    "założyłeś"[1] - no to jak "założyłeś" to (widać) "prowadzisz" ;)

    > + Ze względów finansowych chcę to zgłosić w styczniu 2005.
    > + Do dzisiejszego dnia otrzymałem faktury wystawione na moją firmę za wynajem
    > + biura (sztuk 2).

    Hm...
    Sprawa jest IMHO dość trudna: uznaje się niektóre koszty poniesione
    *przed* rozpoczęciem DG za "potrzebne". Nie kwestionuje się wydatków
    na pieczątkę firmową :), na opłacenie zgłoszenia do VAT (!) :) jako
    kosztów uzyskania itp. No i nie wiem jak podejść do "wynajmu jeszcze
    niepotrzebnego biura ale stanowiącego zapewnienie przyszłego źródła
    przychodu".
    [trochę OT]:
    Hm.. jeśli powiadasz że *nie prowadzisz DG* - to jak to się stało że
    faktury są "na firmę" ? :) Wiem, jest pewna trudność :[ z VATem...
    JUŻ jesteś zadeklarowanym podatnikiem VAT ?

    > + Czy US może mnie ścigać w jakiś sposób ? Bo dostałem od nich wcześniej info,
    > + że w momencie wystawienia 1-szej faktury musze mieć wszystko u nich zgłoszone

    Wszystko ?
    No to IMHO nie jest to prawda.
    O ile chciałeś być podatnikiem VAT - to rzeczywiście, VAT zglasza się
    "przed". Ale *prowadzenie DG* zgłasza się *po* ! Do 7 dni...
    Czyli odpowiedź nie wzbudza zaufania :]

    Jak dla mnie sprawa nie jest oczywista w *żadną* stronę.
    Wydatków świadczących o *prowadzeniu* działalności bym się bał.
    Ale przyznam że sam wynajem biura jeszcze IM*H*O dowodem "prowadzenia"
    nie jest...

    > + - ja jednak faktury nie wystwiłem, natomiast otrzymałem...
    > + Czekać do nowego roku czy zgłaszać szybko w obecnym?

    ...ciekawym reszty komentarzy. Bo w to że za ciebie nikt decyzji nie
    podejmie chyba nie wątpisz ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)