  • Data: 2004-06-01 15:27:53
    Temat: Re: Info: podatek katastr(of)alny - GP
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    BaLab napisał(a) w wiadomości: ...
    >Podatek od posiadania jest bardziej sprawiedliwy niż od przychodu
    >(dochodu) - jeśli coś masz to mogą Ci to ukraść, lub zniszczyć, lub
    >zaanektować, w związku z tym wymagasz większej ochrony niż nic nie >mając.

    Sprawiedliwość wymaga, aby prawo nie różnicowało stopnia ochrony
    ze względu na majątek. Poza tym chronią głównie instytucje państwowe (policja,
    straż, nie daj Boże żeby wojsko musiało...), a katastralny
    płacony ma być na rzecz gminy (straż miejska? ;) ). Lepiej, żeby
    opłaty lokalne miały coś wspólnego z kosztami ponoszonymi przez gminę
    na rzecz tej nieruchomości. A to nie ma raczej związku z wartością.
    A wzrost opłat można sobie wyobrazić. Popatrzcie na opłaty za
    użytkowanie wieczyste w niektórych gminach po nowych "wycenach" np.
    warszawski Mokotów (opłata proporcjonalna do "wartości" - namiastka
    katastralnego).

    > To jest moje prywatne zdanie i nie wiem, czy inicjatorzy podatku
    >katastralnego wyszli z podobnych przesłanek.
    Obawiam się, że również z tych przesłanek.
    A moje prywatne zdanie: Jedyna zaleta - trudny do uniknięcia. Poza
    tym same wady. Zwlekałem, ale niedługo zamieszczę w necie swój poemat
    podsumowujący nt. podatku katastralnego.
    --
    Arek