eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiImie i Nazwisko właściciela na fakturach VAT - obowiazkowo czy nie? › Re: Imie i Nazwisko właściciela na fakturach VAT - obowiazkowo czy nie?
    From: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Imie i Nazwisko właściciela na fakturach VAT - obowiazkowo czy nie?
    Date: Tue, 19 Apr 2005 20:57:23 +0200

    Temat ten przewałkowałam na własnym przykładzie i oto, do jakich wniosków
    doszłam:

    W Rozporządzeniu VAT jest napisane, że na fv powinny widnieć imiona i
    nazwiska lub nazwy lub nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy. Sprawa więc z
    pozoru wydaje się więc prosta - wystarczy podać w NIP-1 w nazwie skróconej
    tylko nazwę właściwą bez imienia i nazwiska i już. Tymczasem Spraw jest
    trochę bardziej zawiła.
    Urzednicy z US niezbyt wiedzą, co odpowiedzieć na takie pytanie. Jest jednak
    jeden Pan z informacji VAT w US na Targówku, który upiera się, że imię i
    nazwisko jest obowiazkowe. Uzasadnia to w ten sposób, że firma jednoosobowa
    prowadzona przez osobę fizyczną nie może mieć nawy skróconej. Po drugie jego
    zdaniem rozporzadzenie wprost mówi, że "imiona i nazwiska", a to jego
    zdaniem odnosi się właśnie do osób fizycznych. No i kolejny argument to
    taki, że kodeks cywilny mówi, że nazwą osoby fizycznej jest jej imię i
    nazwisko, a więc.... Poza tym za ujmowaniem na fakturach imienia i nazwiska
    przemawia fakt, ze w zgłoszeniu VAT-R nie podaje się nigdzie nazwy, a
    właśnie imię i nazwisko, podobnie zresztą na deklaracjach rozliczeniowych
    VAT. A jeśli na fv poda się samą nazwę, identyfikacja podatnika bedzie
    niemożliwa.
    Tak więc konkluzja jest taka, że imię i nazwisko jest obowiazkowe na fv w
    takim przypadku. Ba.... zdaniem wspomnianego Pana moze nie być "nazwy", ale
    imię i nazwisko to obowiazek!!!!
    Cóż - ja doszłam do wniosku, że jeśli sa wątpliwości, najlepiej przyjąć
    wariant najbezpieczniejszy. Istotne to może okazać się zwłaszcza, gdy
    będziemy chcieli odliczyć VAT od fv zakupowej, na której imienia i nazwiska
    nie bedzie, a us to zakwestionuje..... raczej lepiej nie ryzykowac.

    Na koniec dodam jeszcze, ze w praktyce równie czesto spotyka sie fv z
    imieniem i nazwiskiem, jak i bez nich..... ale kto ma racje......

    pozdrawiam
    monika