  • Data: 2014-10-29 11:34:03
    Temat: Re: Gumtree i faktura.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 29 Oct 2014, Adam wrote:

    > Cały czas pytam, czy "coś" wydrukowane ze strony firmy, mające nawet dane,
    > jakie zacytowałem w pierwszym poście, może być w świetle polskich przepisów
    > dokumentem zakupu usługi

    To raz :)

    > Albo odwracając temat:
    > gdzie znajdę jakieś kompendium na temat wymaganej zawartości dokumentu
    > dokumentującego wewnątrzwspólnotowe nabycie usług? (przepraszam za masło
    > maślane).

    To dwa.

    > Czy coś takiego, jak nasz art. 19a ustawy o VAT obowiązuje Gumtree?

    A to trzy.

    Podszedłem do jeża z innej strony, zadałem sobie mianowicie pytanie,
    czy Gumtree ma w ogóle obowiązek wystawienia "dokumentu zakupu".
    Jeśli dobrze rozumiem, gumtree jest "platformą ofertową", tak?
    Czyli w rachubę wchodzą polskie pojęcia "pośrednik", "komisant"
    albo ... nawet nie wchodzą, tak jakby ktoś udostępnił "fizyczną"
    tablicę (na swoim terenie) i pobierał opłatę "50 groszy od
    naklejenia ogłoszenia".

    Pytanie jest więc takie: ta (domniemana) faktura od gumtree
    ma być ZA CO? Za wystawienie ogłoszenia, czy ZA TOWAR lub
    usługę które na tym ogłoszeniu były?

    Bo jak to drugie, to przecież tylko w przypadku komisanta
    (obracającego "na własny rachunek" towarem komitenta) można
    od niego oczekiwać jakichś kwitków - jak tego wyraźnie nie
    obiecuje, to IMVHO nalezy domniemywać jedynie 'udostępnienie
    tablicy na *ogłoszenia*' i po kwitek iść do drugiej strony
    transakcji.

    Przecież kupując na allegro kwitek "na towar" też dostajesz
    od sprzedającego towar, a nie od allegro.
    Wydruk aukcji allegro może posłużyć ew. jako "inny dokument"
    do powiązania z jeszcze innymi dokumentami (np. dowodem
    przelewu) powiązanymi, służącymi udokumentowaniu czynności,
    a nie jest "dokumentem księgowym" jako takim.

    > Czy mam prawo żądać od nich fakturę wewnątrzunijną?

    *ZA CO*?
    Może od tego trzeba było zacząć - za co ta f-ra :)

    pzdr, Gotfryd