eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiGoogle AdWords, brak dzialalnosci gospodarczej, VAT-R ??? › Re: Google AdWords, brak dzialalnosci gospodarczej, VAT-R ???
  • Data: 2010-01-20 18:53:07
    Temat: Re: Google AdWords, brak dzialalnosci gospodarczej, VAT-R ???
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 19 Jan 2010, tp wrote:

    > Użytkownik <s...@a...pl> napisał
    >
    >> A w rozumieniu której ustawy pytasz?
    >
    > bez ustawy,

    ??
    *Prawnie obowiązujących* definicji "działalności gospodarczej" jest
    kilka, kilka *RÓŻNYCH*, ktoś to tu liczył i coś 7 czy 8 wyszło.

    Nie ma JEDNEJ definicji DG!

    I dla VAT jest jakaś tam (definicja) - odrębna od tej, która
    jest w przepisach o rejestracji DG, inna niż w Ordynacji Podatkowej,
    inna niż dla ZUS...
    I prowadzenie "DG w rozumieniu VAT" skutkuje właśnie koniecznością
    walki z przepisami o VAT :]

    Przepisy o VAT *przewidują* wyłączenie pewnych form wykonywania
    umów o dzieło i zleceń spod podlegania pod VAT, tyle, że *nie
    wystarczy* sam fakt "umowy wykonywanej osobiście".
    Zajrzyj do ustawy (i dopiero będziesz miał zgryz).

    > się trochę wystrachałem, że nie prowadzę DG

    E tam.
    Każdy, kto *jakkolwiek* zarobi, choćby sprzedając własne stare kapcie,
    prowadzi DG, a że tylko w rozumieniu ustawy Ordynacja Podatkowa... :P
    (*własne* *używane* ponad półroczne kapcie, a ściślej ich sprzedaż,
    nie łapie się pod żadną inną definicję DG - ale pod tę się łapie,
    to celem uzmysłowienia problemu "jak powiem że prowadzę DG, a nie
    powiem w rozumieniu której ustawy, to prawdę mówiąc nic nie
    znaczy".
    Co innego oświadczenie, że ma się *zarejestrowaną* DG na przykład,
    bo zaraz wiadomo z której ustawy :)
    Albo że "płaci się ZUS z DG" (w roli artysty na przykład, wcale
    nie prowadząc zarejestrowanej DG).

    I teraz wracając do VAT.
    Definicja "DG w rozumieniu VAT" jest szersza niż definicja DG
    "z przepisów o rejestracji DG" oraz z ustawy o podatku dochodowym.
    Podlega pod VAT (*podlega*, to *nie znaczy* że *zawsze* musi
    być rejestrowany!) np. najem. Podlegają również *niektóre*
    umowy osobiste (raczej mniejszość, licząc "statystycznie na sztuki"),
    a do tego podleganie powodują pewne zachowania.
    "Ciągłość" - przy czym wyróżnikiem ciągłości nie jest "wielokrotność",
    bo może być "jednorazowo ale z zamiarem zrobienia więcej razy" oraz
    "zorganizowanie".
    I dlatego IMVHO zakup reklamy jest strzałem w kierunku VAT ;)
    Trudno się wyprzeć "zamiaru", skoro kupuje się reklamę.
    No i jak tu *nie* mówić o "organizowaniu"...
    BTW: IMVHO, to *nie* oznacza jeszcze konieczności "podpadania
    pod VAT" - bo pozostaje wyłączenie *podmiotowe* *podatnika*.
    Umowy spełniające wyłączenie z ustawy (mimo innych cech DG)
    IMVHO same podlegają, ale nie ma podatnika który by z nich
    podlegał - podobnie, jak przy umowie o pracę.
    Różnica tylko taka, że przy umowie o pracę wyłączenie dotyczy
    wszystkich umów, a przy "osobistych" muszą byc jeszcze spełnione
    dodatkowe warunki.

    pzdr, Gotfryd