  • Data: 2012-04-12 14:24:12
    Temat: Re: Formularz ZAP-3 - praca za granica - data wsteczna
    Od: "kashmiri" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

    "witek" wrote in message news:jm566l$qfj$1@inews.gazeta.pl...

    > Niezły argument dla US, ze nie zamierzales wyjechac na stałe, bo nie
    > zlikwidowałeś działalności.
    >

    > Co do podatkowosci firm, to sie nie wypowiadam bo sie nie znam.
    > W zyciu nie założę firmy w Polsce, bo bym zszedł w pierwszym tygodniu ze
    > stresów myśląc jakiego papierka nie wysłałem w terminie i z której strony
    > mi przywalą.

    Przerabiałem bardzo podobną sytuację niedawno, chyba godzinę dywagowaliśmy
    nad tym w Urzędzie Skarbowym.

    Generalnie, US nie sprawdza, ile czasu byłeś w Polsce, tylko ustalenia
    rezydencji dla celów podatkowych za granicą dokonuje na podstawie
    zagranicznego certyfikatu rezydencji.

    Oczywiście, wysyłasz też ZAP-3. Niestety, na ZAP-3 (w przeciwieństwie do
    ś.p. NIP-3) nie ma miejsca na wpisanie daty zmiany miejsca zamieszkania
    (dlaczego?). Jednak US w swoim systemie informatycznym cały czas ma takie
    pole, podaj więc datę w liście dołączonym do formularza.

    Może też wysłałeś im NIP-3 wcześniej, w chwili wyjazdu za granicę, i teraz
    tylko dziwisz się, że dane nie zostały zaktualizowane?

    Ponadto, nawet jeżeli złożyłeś PIT-y z polskim adresem zamieszkania, możesz
    (a nawet powinieneś) wysłać korektę.

    Pamiętaj, że zmiana rezydencji na zagraniczną wiąże się ze zmianą właściwego
    US - nierezydentów obsługuje III US dla W-wy Śródmieścia. Twój obecny US
    prześle tam całą Twoją dokumentację - pocztą - co potrwa kilka tygodni.

    W wypadku Wlk Brytanii certyfikat rezydencji zamawiasz online (na stronach
    HMRC).

    IMHO (nie znam przepisów), trudno przekonywać, że zawieszona DG świadczy o
    miejscu zamieszkania podatnika. Rezydencję podatkową oznacza się zupełnie
    inaczej (centrum aktywności życiowej, 183 dni, itd.).

    Pzdr.
    k.