    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Firma na rodzicow
    Date: Thu, 18 Apr 2002 23:28:30 +0200

    On Thu, 18 Apr 2002, Cezary F. wrote:

    >+ > No tak. Ale - jeśli firma będzie miała jakiś majątek - to
    >+ > i tak problem pt. "ktoś tu się wzbogacił" zostanie (o ile
    **********************
    >+ > dobrze rozumiem).
    >+ >
    >+ > Pozdrowienia, Gotfryd
    >+
    >+ Gotfryd, zastanów się :-)

    Już się robi :)

    >+ Jaki majątek może mieć spółka cywilna?

    Majątek osobisty wpólników, oczywiście. Przyznaję bez
    bicia że nieco "uprościłem", ale chodziło o ideę pt.
    "gdzie leży problem przy SC na pracujących rodziców".

    Firma (jak jest na KPiR to *ewidentnie* istnieje majątek
    związany z *tą* DG - spróbuj cokolwiek zrobić z wyposażeniem
    i ujrzysz :)) ta jednak *jest* wydzielona w zakresie swojej
    działalności z "własności" wspólników: "maszyna do szycia
    [1800 zł dla przykładu] stanowi wyposażenie firmy" - owszem,
    dajmy na to że po połowie jest własnością dwu wspólników,
    ale *dopóki jest w SC* "na stanie" - to próba "ruszenia"
    tego majątku kończy się zapłaceniem podatku :] !

    >+ Wspólnicy tak, ale nie spółka.

    No więc co się dzieje jeśli do spółki przystępuje nowy wspólnik ?
    -;)

    Przypomnę wątek: spółka jest "na kogoś" (np. rodziców).
    Przystępuje "goły" (0 majątku) wspólnik (syn).
    Usiłowałem wyłożyć, że rozwiązanie jest "takie sobie"
    (zakładając że SC osiągnie realny zysk przed zmianą
    właścicieli)
    Przecież nie sugerujesz że ni stąd ni zowąd "nowy" staje się
    (współ)właścicielem majątku spółki :), nieważne że "przypisanego"
    do "starych" właścicieli. Z *tego* punktu widzenia nie
    ma różnicy między SC a Sp.z o.o.: majątek (Sp.z o.o. i S.A.
    również) jest CZYJŚ.
    I znienacka pojawia się "nowy" który ma mieć udział
    w firmie.
    Bez wnoszenia własnego wkładu (jeszcze raz: "skarbowo" jest
    biedny jak przysłowiowa mysz kościelna), bez darowizny, bez...

    Nie - nie ma metody żeby bez zapłacenia podatku (*jakiegoś*)
    majątek "przeszedł" na nowego wspólnika - i o to szło.
    Ojciec się wypisuje - a proszę bardzo, swoją częśc zabiera
    (i "nowy" jest dalej goły i bosy), daruje (i PCC poproszę),
    pozwala zarobić "nowemu" jako pracownikowi (dochodowy poproszę)
    itp.

    Pozdrowienia, Gotfryd