  • Data: 2010-03-17 18:34:32
    Temat: Re: Faktura wyslana faxem
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> szukaj wiadomości tego autora

    On 2010-03-17 19:04, 'Tom N' wrote:

    > Drukowania czego? Bo skoro NSA przyjął, że czynnośc wystawienia i czynność
    > wysłania to dwie różne czynności w szczególnym przypadku, to IMHO przyjął,
    > że faktura została wystawiona w systemie [...]

    Przeczytałem jeszcze raz uzasadnienie i rzeczywiście wygląda na to, że
    NSA podrzuciło niezłą minę do MF.

    Dla nieklikatych:

    "Autor skargi kasacyjnej powołał się na brzmienie poszczególnych
    przepisów Dyrektywy 112, przeprowadził ich analizę, a następnie
    podkreślił, iż przepisy Dyrektywy wskazują, że dla wykreowania faktury
    (wystawienia faktury) warunkiem koniecznym nie jest jej wydrukowanie.
    Zgodnie z przepisami wydrukowanie faktury może być wymagane dla
    przechowywania faktury w kontekście jej przesłania nabywcy, ale taki
    wymóg powinien wprost wynikać z przepisów prawa krajowego (jako podstawa
    do stwierdzenia skorzystania przez państwo członkowskie z prawa opcji).
    Tymczasem w ocenie strony skarżącej polskie przepisy dotyczące VAT nie
    zawierają warunku, aby dla wystawienia faktury, jak również dla
    przechowywania kopii faktury przez sprzedawcę niezbędne było jej
    wydrukowanie. Wydrukowanie faktury niezbędne jest wyłącznie do
    przesłania jej do kontrahenta - nabywcy, chyba że podatnik dokonuje
    przesłania faktury drogą elektroniczną, zgodnie z przepisami
    rozporządzenia z dnia 14 lipca 2005 r. W ocenie strony skarżącej użyte w
    § 21 rozporządzenia sformułowanie "wystawiać" nie może być rozumiane w
    ten sposób, że dokument będzie miał zawsze formę papierową, gdyż
    podstawowe znaczenie powinny mieć dane zawarte w obu egzemplarzach
    faktury Oryginale i kopii), a nie fizyczna identyczność tych
    egzemplarzy. Zdaniem strony warunek identyczności będzie spełniony w
    proponowanym przez stronę rozwiązaniu przechowywania kopii faktur."

    > systemu wydrukowane jest kopią tej faktury -- jeżeli podłoże papier z
    > napisem na brzegach "oryginał", to będzie to kopia oryginału, a jeżeli
    > podłożę papier z napisem "kopia", to będzie to kopia kopii

    IMHO nie, ale nie podejmuję się dyskusji na temat oryginału oryginału,
    kopi oryginału, oryginału kopi i kopi kopi.

    W każdym razie IMHO ustawodawca powinien "zmienić dealera" - może wtedy
    wpadnie na to, że należy mówić o *egzemplarzu* faktury a nie jakichś tam
    cudach na patyku.

    Piotrek