    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura bez nr NIP dla Rady Rodziców
    Date: Wed, 19 Sep 2007 11:29:52 +0200

    On Wed, 19 Sep 2007, tomek. wrote:

    > Użytkownik "Jacek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    Pomęczę obu :)
    W treści mogą być powtórzenia, za chaos przepraszam, ale pisałem
    częściami dopisując to tu, to tam... :]

    Możesz zapodać link do treści tego rozporządzenia?
    Zmierzam do tego, czy owa treść upoważnia do uznania RR za:
    - podatnika; tu trzeba przyznać, że sformułowanie "jednostki
    organizacyjne niemajšce osobowoœci prawnej" nie daje podstaw
    do nieuznania dowolnego tworu za podatnika, ale pamietamy
    i drugim warunku (prowadzenia DG w rozumieniu VAT) z ustawy
    *lub*
    - podmiot posiadający osobowość prawną, nawet ułomną (przykładowo, takim
    podmiotem jest wspólnota mieszkaniowa, w imieniu której wolno zaciągać
    zobowiązania)

    Tłumacząc na polski: trzeba dojść, czy RR w ogóle może być "kupującym"
    w rozumieniu przepisów o VAT lub Kodeksu Cywilnego :)
    Moim zdaniem jest to podejrzane. "Prawo zaciągania zobowiązań"
    powinno być określone ustawą. A przecież faktura dokumentuje
    wykonanie umowy, czyli czegoś co mogły zawrzeć tylko podmioty
    mające prawo do zaciągania zobowiązań!
    Niemniej rozważmy oba przypadki.

    Teza1:
    Bo może to *rodzice* kupują, a RR jest tylko pełnomocnikiem?
    Wtedy współczuję drukarni ;) (patrz nizej)

    Teza2:
    W przeciwnym przypadku, jeśli to RR kupuje, niezależnie od faktu
    czy musi czy nie musi (moim zdaniem nie musi a przepis rozporządzenia
    byłby niekonstytucyjny, patrz niżej) to taki podmiot biorący
    udział w obrocie gospodarczym jest zobowiązany mieć... REGON :>
    Nawet jak nie jest osobą prawną, ale "innym podmiotem".
    Jak nie kijem go, to pałką ;)

    Podstawy:
    http://www.stat.gov.pl/bip/389_117_PLK_HTML.htm
    Zwracam uwagę, że pozycja druga *nie zawiera* warunku "prowadzenia
    działalności *gospodarczej*".
    Wystarczy prowadzenie *jakiejkolwiek* działalności, żeby trzeba
    było mieć REGON. Zbieranie składek i kupowanie w imieniu rodziców
    IMVHO wypełnia tę dyspozycję.
    Posługiwanie się "w obrocie gospodarczym" IMO oznacza również
    przypadki, kiedy jest się "tylko kupującym".

    FYI: "numerkologię" przećwiczyłem na przykładzie wspólnoty
    mieszkaniowej, małej zresztą. Wyszło, ze dopóki nie ma
    przychodów to rzeczywiście NIP *nie* potrzebuje, ale
    jak ma zamiar wystąpić jako *wspólnota* a nie *jej członkowie*,
    przykładowo jeśli dokonuje zakupu, to musi wystąpić o REGON!
    Tak samo przedstawiła nam to kierowniczka działu NIP w US.

    Z niechęci do "numerków" występujemy jako "suma współwłaścicieli",
    ale sprowadza się to do podawania na fakturze listy *wszystkich
    osób* które są nabywcami.
    Stąd moja uwaga dotycząca RR - prawdopodobnie *równiez* tak jest,
    tzn. jeśli RR "nie występuje w obrocie", to znaczy kupują
    rodzice, a RR jest tylko pełnomocnikiem (znaczy jak RR
    na mocy przepisów *może* występować we własnym imieniu, to
    ma REGON :), ale nie podoba mi się teza, że RR mogłaby być
    podmiotem mogącym zaciągać zobowiązania *z mocy rozporządzenia
    MEN*, to powinna być ustawa!).

    I przy okazji wyszła "metoda odwetowa" na takiego sprzedawcę,
    czyli drukarnię.
    Zaproponujcie im wystawienie faktury na osoby właśnie.
    Rodziców. Bo to oni "kupują", skoro RR nie ma NIPu a prawdopodobnie
    również REGONu.
    Ciekaw jestem, czy lista np. 30 imion i nazwisk z adresemi
    zmieści się im na f-rze :), końcu drukarnia powinna sobie dać
    fachowo radę z wydrukowaniem ;)

    ...powiedzmy: zdaniem ministra nieprawidłowa.

    Ha. Podajcie REGON :>

    > FV moze byc bez NIP.

    Prawda. Niekiedy.

    > Osoba fizyczna nie prowadzaca DG tez moze sobie zazyczyc FV i nie musi byc na
    > niej wpisany NIP.

    Prawda. Zawsze.

    > Tak wiec, drukarnia gada bzdury.

    Niekoniecznie prawda.
    W szczególności nieprawdą są słowa "tak więc", sugerujące że
    wnioski o braku możliwości wystawienia f-ry bez NIP mają
    wynikać z *innego* przypadku, kiedy wolno taką wystawić!

    Przeczytaj powoli i uważnie paragraf 11 rozporządzenia o fakturach.
    Minister wyraźnie upoważnił do niepodawania NIP *tylko* osoby fizyczne
    nie prowadzące DG i rolników indywidualnych.

    Osobną sprawą jest, czy minister miał prawo żądać podawania NIP przez
    podmioty, którym NIP *być może* nie jest do czego innego potrzebny.
    Trzeba przyznać, że tu minister najwyraźniej przekroczył uprawnienia,
    jako że ustawa o NIP:
    http://www.assets.pl/ustawa%20o%20zasadach%20ewidenc
    ji%20i%20identyfikacji%20podatnikow.htm
    ...wyraźnie wymaga NIP tylko od podatników.
    Tym samym "ułomna osoba prawna" nie będąca podatnikiem może *nie*
    posiadać NIP i tyle, minister nie może nakładać obowiązków których
    nie nałożyła ustawa.

    pzdr, Gotfryd