  • Data: 2007-10-29 15:05:50
    Temat: Re: Faktura VAT kiedy?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 29 Oct 2007, Maddy wrote:

> [...]

    ...nie wiem czy jasno napisałem: "obliguje" do wystawienia f-ry
    zamiast rachunku, w tym miejscu nie idzie o termin.
    Termin *przyjęcia żądania* to 3 miesiące.
    Zaraz się wyjaśni.

    > Owszem, ma obowiązek tylko do 7 dnia.

    Tak coś czuję, że ze dwu grupowiczów chce mnie przekonać, iż wywałkowane
    kiedyś na grupie stanowisko jest błędne.
    Nie ja jeden wałkowałem jakby co ;), więc czuję wsparcie wszystkich
    co doszli do tego samego wniosku :) No ale człowiek omylnym jest
    i basta.
    Jednak jak jest w tym racja (że źle), to ja poproszę żeby ją wykazać :)

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    ++++++++++++++++
    TEZA (kiedyś wywałkowana i której się będę trzymał aż do pokazania
    innej literki w przepisie):

    W przypadku sprzedaży na cele niegospodarcze sprzedawca IMO ma
    zdecydowanie obowiązek *przez* 3 miesiące, lecz *w ciągu* 7 dni
    od żądania wystawić f-rę.
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    ++++++++++++++++

    > Ale wolno mu wystawić właściwie w dowolnym terminie. Tyle że "wolno mu"
    > oznacza, że może odmówić i nie ponosi za to żadnych konsekwencji.

    Maddy, a od kiedy przepis rozporządzenia, nawet mający "moc sprawczą"
    z tytułu delegacji ustawowej, może uchylić przepis ustawy?
    Konkretnie - przepis INNEJ ustawy, tej nakazującej wystawić rachunek
    do 3. miesiąca od daty sprzedaży?

    Bo wskażę, że w ustawie o VAT *nie ma* terminu na wystawienie f-ry.

    Mój wniosek: obowiązuje "lex superior derogat legi interiori".

    Obowiązek wystawienia w ciągu 7 dni wynika z DWU aktów.
    Prawo do niewystawienia po 3 miesiącach wynika z jednego aktu. W żaden
    deseń akcja drugiego aktu, powodująca ten sam *nakaz*, nie uchyla
    *prawa* z drugiego aktu, moim zdaniem NAWET jakby zasada j.w. nie
    miała zastosowania.
    Ale poprzestańmy na małym, czyli tym że Ordynacja stoi ponad
    rozporządzeniem, tak jak każda ustawa :), na szczęście nie ma
    problemu z kolizją na poziomie ustaw.

    > Nie musi się nawet tłumaczyć.
    > Nie bo nie. Można się tylko na niego obrazić i więcej tam nie kupować.

    Tylko jak się kupiło "na firmę" ;), bo tu w zupełności się zgadzam:
    jak kupujący nie powiadomi sprzedawcy, że chce f-rę "na DG", to on jest
    winnym zamieszania.
    Jak ktoś kupuje dla celów osobistych to IMO właściwe żądanie brzmi:
    "poproszę o rachunek zgodnie z art.87 par.4 ustawy Ordynacja Podatkowa"

    Przepisem rozporządzenia można wtedy się... jak to kiedyś napisałaś,
    coś o zwijaniu było? ;)
    A właściwy przepis brzmi: "Jeżeli jednak żšdanie wystawienia rachunku
    zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru, wystawienie
    rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żšdania."
    Poprzedni paragraf :)

    pzdr, Gotfryd