    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Dodatkowy dochód w USD - jak to opodatkować?
    Date: Thu, 23 Dec 2010 03:48:18 -0600

    On 12/23/2010 3:17 AM, guest wrote:
    > Dziękuję za wszystkie podpowiedzi.
    >
    > Jak to zwykle bywa, im więcej człowiek się zastanawia, tym więcej pytań.
    >
    > 1) Koszty uzyskania przychodu - czy tutaj mają zastosowanie? Zwłaszcza
    > zastanawiam się, czy jeżeli jest to moja praca autorska (projekt +
    > rozwiązanie) to czy mogę zastosować 50% koszty uzyskania przychodu?

    z tego co wiem, to możesz.

    > 2) składka emerytalna/rentowa - czy powinienem jakąś odprowadzić?
    > Zastanawiam się, bo składki mam płacone przez mojego pracodawcę u
    > którego jestem zatrudniony na umowę o pracę. Dodatkowo osiągnąłem już
    > maksymalny pułap który można przekazać w danym roku ZUSowi.

    Tego ci nie powiem czy musisz, ale na pewno możesz opłacać dobrowolnie.

    tak przy okazji.
    Nie wiem na ile sie to teraz zmieniło, ale kiedyś trzeba było
    odprowadzać zaliczki na podatek do 20-tego nastepnego miesiaca.
    Pewnie nie zapłaciłeś jak 99% pozostałych.

    > 3) Czy rzeczywiście muszę się martwić kwestią dodatkowego opodatkowania
    > w USA skoro zapłacę podatek w Polsce? Czy jadąc do Stanów powinienem
    > mieć jakiś papier że podatek odprowadziłem (o ile oczywiście PIT z
    > pieczątką naszego USu ma jakąkolwiek moc prawną w Stanach)?

    generalnie to tam ci potrącą podatek. Stawka bazowa to 30%.
    Zalezy jeszcze jaki charatker ma ta umowa i o jakich kwotach mówimy.
    Mogą nie potrącić (z różnych powodów)
    W kazdym razie rozliczenie sie z podatku, a w praktyce jego odzyskanie,
    to twój obowiazek w swietle amerykanskich przepisów.
    Polskie papiery mają wartośc papieru toaletowego.
    Jedyne dokumenty, ktore mają jakąkolwiek wartość, to amerykanskie
    formularze. Mnóstwo jest w firm w polsce zajmujących się rozliczaniem
    zagranicznego podatku.
    Bardzo dobrym dokumentem, ze z podatku się rozliczyło jest zrobienie
    sobie ksero czeku, który dostaniesz z IRS ze zwrotem zanim go zaniesiesz
    do banku.

    Za mało danych. Jak napiszesz cos wiecej na temat charakteru umowy i
    rzedu kwot, to moze bede ci mogl napisac cos wiecej.