  • Data: 2005-01-04 16:20:10
    Temat: Re: Delegazcja zagraniczna a podatek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 4 Jan 2005, Faust wrote:
    [...kwestia "czy delegacje są przychodem"...]
> [...]
    >+ > wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną
    [...]
    >+ > Nie, zapis powyżej jest wyraźny: wszystko co wprost lub pośrednio
    >+ > wypłaca się pracownikowi. Z wyjątkiem zwolnionych w innych punktach
    >+ > oczywiście :)
    >+
    >+ No tak, ale że tak brzydko powiem "ustawodawca miał na myśli" chociażby
    >+ ekwiwalenty za pranie,mundury służbowe, obuwie i różne takie wynikające z
    >+ dawno temu wywalczonych przywilejów różnych zawodów - chociażby deputaty

    Nic z tego.
    Zajrzyj do wyroków sądowych - w uzasadnieniach często znajdziesz
    opisy w stylu: "Truizmem jest [zdaniem Sądu Najwyższego] że
    pierwszeństwo ma wykładnia językowa".
    Po polsku - to co napisano, a *NIE* to co "prawodawca myślał".

    >+ Fakt,że ustawodawca miał kłopoty z przelaniem myśli na papier i
    >+ wyszedł bełkot jakoś nie upoważnia nikogo do nadinterpretacji tego zapisu

    Mylisz się.
    Mało - to było działanie ZAMIERZONE: delegacje były i są zwolnione
    *tylko w limicie*, bo inaczej to firma dysponująca nadmiarem
    gotówki ustanowiłaby stawkę delegacyjną w wysokości 1380 zł/dzień
    i tyle :>
    I mechanizm jest właśnie taki: WSZYSTKO jest opodatkowane.
    ZA WYJĄTKIEM tej częsci delegacji która nie przekracza:
    - limitu
    - udokumentowanych wydatków *z listy* (tylko tego co *można*
    zaliczyć do "wydatków odliczalnych").

    >+ poprostu w ewentualnym postępowaniu sądowym należy się powołać nie na
    >+ wykładnię gramatyczną lecz funkcjonalną.

    ...i masz "z głowy", bo tam nawet gramatyki szukać nie trzeba !

    >+ Podobne podejście mam chociażby do pierdół opowiadanych kilka miesięcy temu
    >+ przez ministra finansów, jakoby diety zagraniczne nie przysługiwały
    >+ właścicielom firm

    Przyznam że nie znam.
    Jedyna którą znam to ta że nie przysługuje KIEROWCOM dla których
    "jazda jest celem samym w sobie", oparta na założeniu że "w trasie"
    to oni nie są "na wyjeździe" tylko "w ramach świadczenia pracy".
    Zdaje się (*zdaje się*) że równo właścicieli jak i pracowników...
    (czyli "świadczenia pracy lub wykonywania DG" :>).

    >+ Temat ograniczenia do miesiąca też mnie intryguje, ale podejrzewam że tak
    >+ jak powyżej jedyną podstawą prawną jest wyłącznie chciejstwo pana ministra.

    Mi się wydaje że coś *było* z rok temu, albo rok i kwartał... ale
    nie znalazłem :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)