    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Data na fakturze czy data platnosci?
    Date: Fri, 21 Nov 2003 07:24:40 +0100

    On Fri, 21 Nov 2003, agata xxxxxxxxxxxx wrote:

    >+ Bogusław Szostak <a...@u...agh.edu.pl> napisał(a):
    >+
    >+ > Odpowiedz rowniez jest prosta..
    >+ > To zalezy od tak ogardzaniej przez paniu metody...
    [...]
    >+ Nie pogardzanej tylko nie rozumianej,

    To było spytać co to jest "kasa" i "memoriał", a nie spierać
    się że wolisz odpowiedź "kiedy odliczasz" :)
    Primo (nie bić):
    Tu:
    http://tinyurl.com/w1s1
    ...czyli tu:
    http://groups.google.pl/groups?as_q=kasa%20OR%20kaso
    wa%20OR%20kasow%C4%85&as_oq=memoria%C5%82%20memoria%
    C5%82owa%20memoria%C5%82ow%C4%85&ie=UTF-8&oe=UTF-8&a
    s_ugroup=*.podatki&as_drrb=b&as_mind=1&as_minm=1&as_
    miny=2000&as_maxd=31&as_maxm=12&as_maxy=2003&lr=&num
    =100&hl=pl
    ...znajdziesz opisy i parę dyskusji z użytecznymi niuansami.

    >+ a to duza roznica (niektorzy dlatego
    >+ zadaja na tym forum pytania, bo nie wiedza, ale chyba to nie ten adres)

    Nienienie.
    "Grupowicz często otrzymuje odpowiedź na to o co pytał, ale niekoniecznie
    jest to odpowiedź na to o co chciał". Trudna sprawa... ;) !

    >+ Czy to oznacza, ze moge wybrac metode,hmm,kasowa lub memorialowa?

    Koszty rozlicza się:
    - "wobec okresu i dochodu którego dotyczą"; tak robi się w zasadzie
    na pełnej księgowości. Metoda memoriałowa, w wydaniu PK oznacza
    pewne komplikacje - bo koszty trzeba "rozpisywać".
    - "w okresie którego dotyczą". Dotyczy KPiR, i po polsku oznacza
    że wpisuje się w koszt fakt że z dokumentu księgowego (faktury)
    wynika twoja należność. Czyli że "masz zapłacić". Metoda
    memoriałowa ("w wydaniu KPiR") :)
    - "koszty poniesione w danym okresie". Dotyczy KPiR i po polsku
    znaczy, że zalicza się *zapłacone* faktury. Oprócz faktur
    trzeba zbierać kwitki zapłaty.

    Na grupie brakuje speców od metody kasowej, co rusz coś
    dziwnego wyskakuje (ostatnio dowiedziałem się że "kasa"
    nie dotyczy zakupów towarów handlowych mimo rozliczania
    kasowego, hm... :)).

    >+ I co to
    >+ oznacza? Dodam tylko, ze prowadze DG z KPiR.

    ...metodą kasową czy memoriałową ? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)