    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 8 Jul 2011 09:45:10 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Darowizny w 0 i 1. grupie pod.

    On Thu, 7 Jul 2011, r...@k...pl wrote:

    > Hmm, a gdyby w umowie pierwszej darowizny napisać "obdarowany zobowiązuje się
    > nie pozbywać nieruchomości przez okres 3 lat"?

    No to tak będzie.
    Jeśli polecenie zostanie ustanowione w akcie notarialnym, to IMO notariusz
    powinien z urzędu dopilnować dopilnować wpisania obciążenia do hipoteki.

    > Nie wina pierwotnego darczyńcy, że został oszukany :)

    Jakie "oszukany"?

    Czytałeś definicję darowizny w KC i sprawdziłeś co to jest "polecenie"?
    Rzeczony ojciec będzie musiał oddać to co dostał (a jeśli oddanie
    przedmiotu będzie niemożliwe - pieniądze).
    Zacytuję: "Jeżeli wypełnienia polecenia żąda darczyńca lub jego
    spadkobiercy, obdarowany może zwolnić się przez wydanie przedmiotu
    darowizny w naturze w takim stanie, w jakim przedmiot ten się znajduje"
    Obdarowany musiałby mieć poważne przyczyny żeby móc polecenie
    naruszyć (bo taka możliwość co prawda istnieje: "Obdarowany może odmówić
    wypełnienia polecenia, jeżeli jest to usprawiedliwione wskutek istotnej
    zmiany stosunków", ale na mój rozum to prędzej ma szanse przejść,
    jakby chciał SPRZEDAĆ majątek "bo potrzebuje na leczenie raka"
    na przykład.

    pzdr, Gotfryd