  • Data: 2005-01-17 14:16:29
    Temat: Re: Darowizna od rodziców na mieszkanie
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    owp wrote:

    > No właśnie, jak to w końcu jest ? Przeczytałem ustawę
    > (http://www.rzeczpospolita.pl/Print/prawo/doc/dar151
    4.html) i nie znalazłem
    > miejsca w którym rozróżnia się (w tym względzie) grupy.
    --------------
    Masz rację:

    Art. 9. 1.23) Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej
    osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości
    przekraczającej:

    1) 9 637 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
    2) 7 276 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
    3) 4 902 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

    2. Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby
    następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych
    ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych
    od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających
    rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego
    odłącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się
    podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw
    majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani
    zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani
    są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w
    podanym wyżej okresie.
    ------------
    Nie ma sumowania się darowizn od różnych osób,
    są sumowania się darowizn od jednej osoby w okresie 5 lat.
    Wygląda na to, że każde z rodziców może podarować ci 9 637 zł.
    To samo mogą zrobic rodzice dziewczyny.

    To razem już jest 4 * 9637 = 38548 zł.

    dodatkowo
    --------------
    Art. 4. 1. Zwalnia się od podatku:

    5)9) nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę
    zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nieprzekraczającej 9 637 zł
    od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż 19
    274 zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pieniądze te
    lub rzeczy obdarowany przeznaczy na wkład budowlany lub mieszkaniowy do
    spółdzielni, budowę lokalu w małym domu mieszkalnym, budowę domu
    jednorodzinnego albo nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną
    nieruchomość;
    czyli jeszcze możesz od osób z pierwszej grupy podakowej dostać 19274 zł.
    To jest liczone osobno i nie sumuje się z tymi 38548 w żaden sposób
    To samo może dostać twoja dziewczyna od swoich rodziców.

    Razem bez podatku na dwie rodziny daje sie przepchnąc darowiznę o kwocie
    77096 zł.

    Zadbaj teraz tylko o dokumenty uwiarygadniające, że takie kwoty wyszły
    od tych a nie innych osób.

    Gotfryd Smolik ma rację.