    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizna mieszkania
    Date: Sun, 9 Nov 2003 12:11:18 +0100

    On Sun, 9 Nov 2003, Rafał wrote:

    >+ Witam,
    >+
    >+ Bardzo dziękuję za odpowiedzi na moje pytania. Tytułem uściślenia -
    >+ mieszkanie ma 53m2 i znajduje się w budynku 10-piętrowym.

    Wartość ?

    >+ Czytając odpowiedzi z przykrością muszę stwierdzić, że jestem właścicielem
    >+ domu. Tak naprawdę to współwłaścicielem. Czy dobrze rozumiem, że w takim
    >+ przypadku ulga, o której mowa mi nie przysługuje.

    Ale przysługuje nadal kwota wolna "jak od dowolnej darowizny".
    [...]
    >+ Przyszedł mi do głowy jeszcze jeden pomysł - może mógłbym przepisać to
    >+ mieszkanie na moją córkę. Jedyny kłopot polega na tym, że ma ona 3 miesiące.
    >+ Przy okazji - od jakiego wieku mogłaby się ona stać właścicielką
    >+ nieruchomości?

    Spytaj na .prawo, ale nie widzę przeszkód. Normalnie taka
    "czynność" musi być podparta "przedstawicielem ustawowym"
    (czyli tobą :)), jeśli ty jesteś stroną...chyba sądem:
    Kodeks Cywilny (masz prikaz przeczytać; CAŁY KC !!!):
    +++++
    Art. 8. § 1. Każdy człowiek od chwili urodzenia ma zdolność prawną.
    Art. 12. Nie mają zdolności do czynności prawnych osoby, które nie
    ukończyły lat trzynastu, oraz osoby ubezwłasnowolnione całkowicie.
    Art. 14. § 1. Czynność prawna dokonana przez osobę, która nie ma
    zdolności do czynności prawnych, jest nieważna.
    Art. 17. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do
    ważności czynności prawnej, przez którą osoba ograniczona
    w zdolności do czynności prawnych zaciąga zobowiązanie lub
    rozporządza swoim prawem, potrzebna jest zgoda jej
    przedstawiciela ustawowego.
    Art. 18 [...]
    § 2. Osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych może sama
    potwierdzić umowę po uzyskaniu pełnej zdolności do czynności prawnych.
    -----

    Krótko mówiąc - na pierwszy rzut oka wygląda, że córka
    stanie się właścicielem nieruchomości, ale osiągnąwszy
    lat 18 może stwierdzić że darowizna nie miała miejsca :)
    (to nie jest smieszne: chodzi o to że inaczej możnaby
    dziecku "podarować" dom wart 40 kzł i zadłużony
    na 140 kzł :>).

    Jakoś nie mam przekonania czy "ochroni" cię to od
    podatku, Skarb jest w potrzebie, czemu tylko my
    mamy płacić ;>

    pozdrowienia, Gotfryd