    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizna - jak ugryżć
    Date: Thu, 16 Apr 2009 23:20:57 -0500

    spp wrote:

    > A co z tym wspólnego ma następne 5 lat?

    dokładnie to samo co poprzednie 5 lat.

    jeśli dostanie 10 zł I NIE ZGŁOSI tych 10 zł w ciągu 6 miesiecy na
    druczku SD-Z2 do US, to te 10 zł podlega opodatkowaniu podatkiem od
    spadków i darowizn na zasadach ogólnych.
    A zasady ogólne mówią, że sumuje się darowizny z ostatnich 5 lat,
    oblicza podatek i ODLICZA podatek już zapłacony.

    Wiec jeśli w przeciągu następnych 5 lat dostanie 10 zł, to będzie musiał
    zrobić tak:

    Podstawa opodatkowania: 9 tys (z groszami), które dostał od rodzica w
    okresie 5 lat poprzedzających darowanie 10 zł. + 10 zł = 9010 zł.

    Podatek: 3% x (9010 - 9000 (zwolnione) = 3% x 10 zł = 30 gr - podatek
    do tej pory zapłacony: 0 zl = 30 gr.

    10 zł jako kwota nie mieszcząca się w kwocie wolnej podlega złgoszeniu
    na SD-3 w ciągu miesiąca i 30 gr do zapłacenia w ciągu 14 dni.

    kolejne 10 zł to będzie

    9000 (z groszami) + 10 zł poprzednie + 10 zł kolejne = 9020 zł

    3% x (9020 - 9000) = 60 gr - 30 gr (juz zapłacone) = 30 gr do zapłacenia.

    Dopiero za 5 lat nie będzie musiał obecnej darowizny doliczać do
    kolejnych otrzymanych darowizn.

    wiec kolejne 10 zł wyjdzie mu.

    10 zł (pierwsze) + 10 zł (drugie) + 10 zł (obecne) = 30 zł.

    3% x (30 - 9000) = 0 gr podatku, zgłaszać nie trzeba i płacić nie trzeba.

    oczywiscie wszystko rozwiązuje druczek SD-Z2 składane za każdym razem
    gdy dostaje 10 zł, pod warunkiem, że te 10 zł na lody dostaje PRZELEWEM.

    :)

    To by było na tyle prostego polskiego prawa podatkowego.
    I uwierz mi, to jest naprawdę proste i przejrzyste, z tym, że to powinni
    uczyć w szkole podstawowej. Wówczas nie byłoby problemów typu "nie
    wiedziałem".
    Najbardziej dupy daje rząd, bo jak była wymiana pieniądza, to spoty
    reklamowe co 5 minut leciały w telewizji, co nie co o ekonomii
    króciutkich filmików tez potrafił puścić, ale o prawie nawet sekundy w
    telewizji nie uświadczysz.