  • Data: 2004-01-20 09:49:18
    Temat: Re: Darowizna dla syna c.d
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 18 Jan 2004, Dommin wrote:
    [...]
    >+ Czy ja taką darowiznę (9.600 zł.) muszę wykazać w swoim rocznym PIT, czy
    >+ wystarczy że spiszę z synem umowę ?

    Darowizny NIE SĄ objęte podatkiem PIT, więc na pewno nie PIT :)
    Czy darowizny nie podlegające podatkowi podlegają deklaracji - tego
    nie wiem. Ale... ale ponieważ na darowiznę można się powołać dopiero
    po wezwaniu przez US :) (przeczytaj ustawę !!) - to nie widzę powodu
    żeby się wysilać :)

    >+ Poniżej jest umowa jaką znalazłem - paragraf 2 mówi o określeniu przez syna
    >+ celu na jaki przeznaczy darowzinę. Darowizna będzie prezentem i nie
    >+ interesuje mnie co syn z nią zrobi

    To nic nie wpisz. Pewnie ten punkt miał za cel uwzględnienie
    możliwości skorzystania z ulg. Skoro NIE MASZ takiego celu - to
    nie ma powodu żebyś wpisywał :)
    Poza tym może być powód pozapodatkowy: w końcu jako darczyńca masz
    prawo postawić jakieś tam warunki :)

    Trzeba pamiętać że to jest UMOWA - coś z czego nie można "tak po prostu"
    się nie wywiązać. I owa umowa może stanowić że jak nie wydasz przedmiotu
    darowizny w określonym czasie to zapłacisz odsetki karne - a syn jak
    wyda na inny cel niż przeznaczone to "też coś tam" (oddać ma, dla
    przykładu) ! To nie jest tak że wszystkie punkty umowy mają za cel
    jedynie uszczegółowienie kwestii podatkowych :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)