    From: "AUTOMARKET" <b...@a...krakow.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: DZIURA W USTAWIE O VAT - SAMOCHODY UŻYWANE
    Date: Mon, 10 May 2004 21:41:07 +0200

    > Mam pytanko czy te samochody używane są już własnością komisu tzn. czy
    > masz juz do czynienia z dostawą towarów ( rozporządzasz rzecza jak
    > właściciel) i dlatego nie możesz zastosować opodatkowania marży?

    Tak, prowadzimy komis samochodowy w dosłownym zanaczeniu tzn. przyjmujemy
    samochody do sprzedaży, a także
    odkupujemy samochody. Większość samochodow (towaru) została zakupiona, co
    jest oczywiste przed wejsciem w życie ustawy, a nawet przed jej
    opubliokowaniem. Część samochdów została zakupiona w lutym, marcu, czy nawet
    pod koniec kwietnia i teraz wg. aktualnej wykładni musimy id tych wszystkich
    samochodow odprowadzic 22% vat, co prowadzi wlasciwie do bankructwa firmy,
    bo nie tylko nie jestesmy w stanie zarobic na tych samochodach, ale nawet
    nie jestesmy w stanie uzyskac ceny wyzszej o 22% od ceny zakupu. Wg starych
    przepisow (do 30 kwietnia) opodatkowana byla tylko marza i wedlug nowych
    jest podobnie. Tyle, że w nowej ustawie, ktora dotyczy transakcji po 1 maja
    opodatkowanie marzy jest mozliwe tylko dla dostaw po 30 kwietnia 2004, co
    jest jednoznaczne z tym, że musimy zaplacic 22%. Jest to ewidentne
    niedopatrzeniae ustawodawcy. Ciekawe tylko czy teraz po publikcji `GW` ktos
    to odkreci.

    Mam też pytanie do grupowiczów:

    Jak uważacie - jak traktować sprzedaż komisową towaru powierzonego przez
    osobe fizyczną?
    Czytałem juz rozne interpretacje i każdy pisze cos innego.
    Moim zdaniem, skoro komis jest dostawa, a sprzedaż towarow uzywanych jest
    zwolniona z vat to
    powinno to wygladać tak, że opodatkowaniu podlega tylko marża np:
    Kowalski wstawia samochod za 10000zl. Komis narzuca marżę 1000zł i sprzedaje
    samochod za 11000. Kowalski otrzynuje po sprzedazy 10000, a komis
    opodatkowuje 1000 złotych 22% vat`em.

    Pozdrawiam.
    Paweł