    From: A <...@...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy zwolnienie z podatku od darowizny?
    Date: Fri, 15 May 2009 10:32:34 +0200
    Sender: o...@e...subscribers.sferia.net

    witek pisze:
    > A wrote:
    >> witam,
    >> Jest sobie taka sytuacja:
    >
    > Daty?
    > Kiedy to było.
    > Data wkładu, data kredytu.

    Łoj, i tu jest problem, bo kredyt był brany jakieś półtora roku temu tj.
    wkład został zapłacony i od tamtego momentu raty.

    > Kiedyś darowizny trzeba była zgłaszać w ciągu miesica, teraz w ciagu
    > czesciu, druk sd-z2.

    No właśnie. Też to znalazłem, że 6m-c tylko od jakiej daty to liczyć, bo
    generalnie dziecko jest wciąż obdarowywane.

    > Przy czym u was ta sytuacja jest trochę bardziej skomplikowana, bo
    > nalezaloby sie zastanowic, co tak naprawde darowalisci/darowujecie?
    > Kredyt jest na wszystkich, a mieszkanie tylk na dziecko, wiec
    > darowaliscie mu pieniadze z kredytu, czy tez darowujecie mu na bieżąco
    > raty spłat, ale skoro kredyt jest też na was, to w sumie to wasze spłaty.
    > Trudno mi powiedziec jak US na to popatrzy.

    W sumie można by to potraktować np. tak: rodzice są zobowiązani do
    płacenia swojej części (2/3) i w tej części darowują mieszkanie? a w 1/3
    pieniądze na część rat które powinno płacić dziecko.
    Drugi wariant to traktować wszystko jako kasę.

    W ustawie znalazłem:

    Art. 4a.
    1. Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych
    przez
    małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę,
    jeżeli:
    1)...
    2) udokumentują - w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny
    lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego
    łącznie od tej samej osoby w okresie *5 lat*, poprzedzających rok, w
    którym nastąpiło *ostatnie nabycie*, doliczona do wartości rzeczy i praw
    majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust.
    1 pkt 1 - ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy
    albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę
    oszczędnościowokredytową lub przekazem pocztowym.

    A w tej sytuacji jeszcze daleko do ostatniego nabycia.

    A.