  • Data: 2009-05-15 19:40:56
    Temat: Re: Czy zwolnienie z podatku od darowizny?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 15 May 2009, witek wrote:

    > Od daty darowizn(y).
    >
    > No wlasnie nie do konca wiadomo czy jest.
    > Bo nie mam pojecia jak ugryźć ten kredyt na troje.
    > Jeśli jest ot kredyt solidarny, to ma byc spłacony i nie jest istotne kto go
    > spłaca (z punktu widzenia banku). Nie wiem czy US ta samo na to popatrzy.
    > Wiec nie wiem, czy darowaliscie mu kase na mieszkanie 1.5 roku temu, czy
    > wlasnie darowjecie mu co miesia rate.
    > Ja bym popytal jednak fachowcow.

    W 100% się zgadzam (aby popytać fachowców).
    Niemniej gdybnę sobie :) (w końcu grupa dyskusyjna).
    Tak jak piszesz - zobowiązanie solidarne, więc spłata zobowiązania nie
    jest ani darowizną, ani pożyczką, o ile dokonują jej rodzice ze swojego
    konta.
    Natomiast w takim układzie powstaje zobowiązanie między współdłużnikami,
    czyli rodzice mają prawo do "wyrównania" ich spłat - oczywiście
    wraz z odsetkami.

    W takim układzie:
    - opodatkowane będą odsetki *lub* ich "podarowanie", przy czym stosuje
    się zasadę jak niżej (dlatego "podarowanie" w cydzysłowiu!)
    - w razie jakby rodzice *po* spłacie "odpuścili" dziecku spłatę jego
    części, IMVHO mamy do czynienia z wtopą.
    Z powodu jak wyżej nie będzie to darowizna (o niższej skali niż podatek
    dochodowy i ze sporą listą zwolnień), lecz "nieodpłatne świadczenie".
    Obłożone podatkiem dochodowym...

    IMVHO z powodu ryzyka wtopienia na powyższym (znaczy na "nieodpłatnym
    świadczeniu" *lub* odsetkach do momentu kiedy dziecko będzie
    wypłacalne) należałoby rzeczonych fachowców łapać jak najszybciej.

    IMVHO na optymalne wyglądają darowiny (ze strony rodziców) na konto
    dziecka.
    Absurd - przelać aby ono z kolei przelało, ale w pierwszym podejściu
    wygląda na najprostszą (a być może jedyną) "bezpodatkową" metodę
    rozwikłania tej spłaty.

    [...A...]

    Ale "A" :), to zależy od kolejności zdarzeń.
    Pic w tym, jak rodzice "zapłacą za dziecko", to wcale nikomu
    nic nie darują.
    Warunkiem *koniecznym* darowizny jest *zamiar* "bezpłatnego świadczenia
    na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku" (cytat z KC).
    Skąd wymaganie "zamiaru"? - bo to jest *umowa* (czytaj: "musi być"),
    więc musi mieć miejsce *przed* owym "świadczeniem".

    "Odpuszczenie długów" AFAIR i AFAIK jest jednoznacznie traktowane przez
    USy jako "nieodpłatne świadczenie" (a nie darowizna).
    I łup podatkiem *dochodowym*.... (wg skali).

    > j.w. popytac fachowcow.

    Nie inaczej :)
    A jak już fachowiec wyłuszczy "jak" to spytać go "dlaczego".
    I dla ciekawości sprawdzić czy uwaga o "niedopłatnym świadczeniu"
    (w razie "odpuszczenia długów" po akcji, zamiast dania pieniędzy
    "przed") jest właściwa - i zapodać opinię :)

    ...o to to.
    Darowizny.
    Z opisów wynika, że niejeden się już przejechał na tym iż *myślał*
    o darowiźnie, a US doszukał się czego innego :]

    > I teraz popis dla fachowocow, czy darowizna miala miejsce kiedy wzieliscie
    > kredyt, czy darowujecie mu raty teraz.

    O ile darowują, i tego bym się obawiał.
    Jak ze swojego konta płacą "tę kwotę co miał płacić syn", to jakoś
    darowizny nie widzę.
    Przynajmniej w pesymistycznej wersji podejścia US.

    > Co do wkladu budowlanego na pozatku to tu sprawa jest jasna. Rozumiem, ze to
    > mu daliscie przed kredytem.

    :)

    > Stowe w kieszen i do doradcy podatkowego, on glowa odpowiada za to co wam
    > doradzi.

    ...o ile doradzi na piśmie... ;)

    pzdr, Gotfryd