eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCzy to jest samotna matka? › Re: Czy to jest samotna matka?
  • Date: Sun, 08 Mar 2009 20:33:23 +0100
    From: Andrzej Kłos <a...@w...pl>
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.19 (Windows/20081209) Hamster/1.3.23.2
    MIME-Version: 1.0
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy to jest samotna matka?
    References: <gp14la$m7f$2@news.wp.pl>
    In-Reply-To: <gp14la$m7f$2@news.wp.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    NNTP-Posting-Host: 83.6.103.39
    Message-ID: <4...@n...home.net.pl>
    X-Trace: news.home.net.pl 1236540739 83.6.103.39 (8 Mar 2009 20:32:19 +0100)
    Organization: home.pl news server
    Lines: 114
    X-Authenticated-User: odpady
    Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!news.home.net
    .pl!not-for-mail
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:209607
    [ ukryj nagłówki ]

    Majka04 pisze:
    > Nie o wszystko zapytałam poprzednim razem, a rozchodzi się o to, czy jest to
    > samotna matka i może rozliczyć się z dzieckiem, bo nie ma ślubu, a mieszka z
    > partnerem i jednocześnie ojcem dziecka?

    to jest cytat, nie wiem skąd:

    "Pozostawanie w konkubinacie nie pozbawia osoby statusu samotnie
    wychowującej dziecko - rozstrzygnięcie sądu

    W świetle rozwiązań przyjętych na gruncie ustawy o podatku dochodowym od
    osób fizycznych wsparciem dla osób samotnie wychowujących dzieci jest
    przyznanie im uprawnienia do preferencyjnej metody opodatkowania. Polega
    ona na tym, że podatek dochodowy ustala się według odpowiedniej stawki
    wynikającej ze skali podatkowej od połowy kwoty stanowiącej podstawę
    opodatkowania, a następnie tak uzyskany wynik zwiększa się dwukrotnie.

    Uwarunkowania zastosowania wspomnianej metody opodatkowania określają
    przepisy art. 6 ust. 4-10 updof. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami,
    aby móc skorzystać z preferencyjnego opodatkowania, muszą zostać
    spełnione następujące warunki:

    a) dana osoba musi wychowywać dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 updof,

    b) musi być osobą wymienioną w definicji osoby samotnie wychowującej
    dzieci określonej w art. 6 ust. 5 updof,

    c) nie mogą mieć do niej ani do jej dziecka zastosowania przepisy o
    podatku liniowym, przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym
    oraz ustawy o podatku tonażowym.

    Dodatkowo z preferencyjnego sposobu opodatkowania może skorzystać tylko
    jeden z rodziców.

    Zastosowanie rozliczeń w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych
    jako osoby samotnie wychowującej dziecko stało się przedmiotem sporu
    między podatnikiem a organami podatkowymi, który ostatecznie znalazł
    finał w sądzie. Sprawa dotyczyła podatnika, który będąc kawalerem,
    wychowywał własne dzieci, z tym że równocześnie pozostawał w
    konkubinacie i zamieszkiwał z matką tych dzieci. Występując o
    interpretację przepisów podatkowych dotyczących stosowania
    preferencyjnej metody opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca
    dzieci, podatnik wyjaśnił, że nie osiąga dochodów opodatkowanych w
    formie ryczałtu, dzieci nie osiągają żadnych przychodów, a matka dzieci
    nie rozlicza się jako osoba samotnie wychowująca dzieci.

    Dokonując wykładni wskazanych przepisów, organ podatkowy pierwszej
    instancji odmówił podatnikowi prawa do preferencyjnej formy
    opodatkowania. Uzasadniając to stanowisko, wyjaśnił, że z art. 6 ust. 4
    updof wynika, iż z metody tej mogą skorzystać wyłącznie rodzice samotnie
    wychowujący dzieci. Przymiot taki przysługuje natomiast osobie, której
    powierzono wykonywanie władzy rodzicielskiej.

    Biorąc pod uwagę treść art. 6 ust. 5 updof, organ podatkowy przyznał, że
    w przedstawionym stanie faktycznym, przesłanki do uznania za osobę
    samotnie wychowującą dziecko spełnia zarówno podatnik, który jest
    kawalerem, jak i jego konkubina (matka dzieci), która jest panną.
    Sytuację, w której z tego samego stanu faktycznego dwie osoby mogą
    wywieść, że są osobami samotnie wychowującymi dzieci, organ podatkowy
    uznał za prawnie niedopuszczalną. Odmawiając podatnikowi uznania go za
    osobę samotnie wychowującą dzieci, organ podatkowy podkreślił, że oboje
    rodzice mieszkają razem i wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad dziećmi.

    Argumentację tę podzielił organ podatkowy drugiej instancji, który
    utrzymał w mocy skarżone przez podatnika postanowienie. Wobec tego
    podatnik skierował sprawę na drogę postępowania sądowego.

    Skargę podatnika na decyzję organu podatkowego drugiej instancji
    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał za zasadną. Wyrokiem z
    dnia 18 września 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1133/07 uchylił zaskarżoną
    decyzję oraz poprzedzające ją postanowienie organu podatkowego pierwszej
    instancji jako wydane z naruszeniem przepisów prawa.

    Sąd uznał, że organy podatkowe bezpodstawnie oparły swoje
    rozstrzygnięcia na przesłankach pozaprawnych. Z ustaleń organów
    podatkowych wynikało bowiem, że skarżący spełnia wszystkie przesłanki
    określone w art. 6 ust. 4-10 updof do skorzystania z preferencyjnego
    opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca dzieci. Pomimo to odmówiły
    podatnikowi takiego prawa ze względu na fakt, że choć nie pozostaje on w
    związku małżeńskim, to jednak mieszka razem z matką swoich dzieci oraz
    że obydwojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska. W ocenie Sądu
    organy podatkowe, interpretując przepisy podatkowe, kierowały się
    potocznym rozumieniem pojęcia "samotność", co było niedopuszczalne, w
    sytuacji gdy dane pojęcie jest zdefiniowane w ustawie podatkowej.

    Sąd w powołanym wyroku dokonał również systemowej wykładni art. 6 updof,
    w wyniku której stwierdził, że: "(&#8230;) zapisy w ustępie 3, 4 i 5
    dotyczą osób, które nie posiadają, w ogóle współmałżonka lub nie
    posiadają w danym roku podatkowym, bo jest on pozbawiony wolności lub
    pozbawiony praw rodzicielskich, a wychowują dzieci małżeńskie lub
    pozamałżeńskie. Właśnie te osoby mają korzystać z ustawowych
    preferencji. Jak widać ustawodawca położył nacisk na stan cywilny i
    formalne związki kobiety i mężczyzny nie zaś na rzeczywiste relacje
    międzyludzkie. Gdyby tak było należałoby badać każdorazowo związki
    faktyczne - dzieci - rodzice - dziadkowie - rodzeństwo - przyjaźnie -
    koleżeństwa - związki nieformalne. A prawo podatkowe ma być czytelne i
    jasne dla każdego opodatkowującego się. Ponadto przepis powinien być tak
    skonstruowany, aby nie dawał podstaw do oszustw podatkowych, a więc tym
    bardziej, w przypadku tego podatku, przesłanki zwolnień podatkowych
    muszą być jednoznaczne. Sąd orzekający w tej sprawie uważa, że
    interpretacja przepisu musi być jemu najbliższa i nie zawierać elementów
    pozaprawnych. Stąd samotność w znaczeniu potocznym to życie bez innej
    osoby, a samotny na tle art. 6 u.p.d.f. to matka lub ojciec danego
    dziecka bez męża lub żony. I tak to należy traktować, na tle tego
    podatku. Organy podatkowe tak jak i sądy nie mogą dokonywać
    nadinterpretacji przepisów nawet zasadnej społecznie".

    Powołane orzeczenie WSA dotyczyło konkretnej sprawy, jednak powinno
    stanowić wytyczną dla organów podatkowych, że interpretacja przepisów
    podatkowych powinna być ścisła i nie może zawierać elementów
    pozaprawnych. Z kolei dla podatników korzystne dla nich rozstrzygnięcie
    sądu może być argumentem w dochodzeniu należnych im praw."

    andy_nek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1