    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy to jest nabycie środków trwałych?
    Date: Thu, 8 Dec 2005 17:33:46 +0100

    On Thu, 8 Dec 2005, Maciek wrote:

    > za każdym razem koszt zakupu był znacznie mniejszy niż 3500, więc przedmioty
    > te trafiały bezpośrednio do KUP. Co jednak z VAT'em? Czy to było nabycie
    > środków trwałych i powinno trafić w odpowiednią rubrykę deklaracji VAT-7?
    > Szczerze mówiąc do tej pory traktowałem to jako "nabycie towarów i usług
    > pozostałych" - dobrze, czy źle?

    1. Ja też tak robiłem.
    2. Trzeba by odpowiedzieć na pytanie "co to znaczy zaliczanych do ST" ?

    IMHO wykładnia językowa nie wystarczy.
    Trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie: "jaki może być cel tego wpisu" ?
    Widzę dwa takie cele:
    a. Prawo do odliczenia VAT na zasadach szczególnych (zwrot)
    b. Korekta VAT na zasadach szczególnych (przez 5/10 lat a nie rok)

    Patrzymy do ustawy...
    Art. 91.2: "podlegających amortyzacji, z wyłączeniem tych,
    w odniesieniu do których wydatki poniesione na ich nabycie
    jednorazowo mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów"
    Art.87.3: "które na podstawie przepisów o podatku dochodowym
    są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości
    niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji"

    Wniosek: jak coś nie jest "ulepszeniem podatkowym" to nie ma
    sensu tam wpisywać... !

    Natomiast pytanie czy nabycie ST amortyzowanych jednorazowo należy
    wpisać w deklaracji w rzeczone pole z chęcią poddam pod dyskusję,
    bo jasności nie mam :) - skoro mogą istnieć dwa różne cele ujawnienia
    w deklaracji różniące się zakresem (właśnie o owe jednorazowo
    amortyzowane ST).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)