  • Data: 2004-06-05 15:54:11
    Temat: Re: Czy przy likwidacji firmy podatek naliczony przepada?
    Od: "Darek W." <a...@p...pop.pl> szukaj wiadomości tego autora

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.58.0406051301170.-652369@Athlon.port
    ezjan.zabrze.pl...

    > Jak dla mnie własnie należy dokonać *przekształcenia*, wybierajac
    > sobie cos pasujacego z art. 24.3, przecież:
    > +++
    > [...] Nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli:

    [...]
    OK, to od strony PDOF, ale od strony PTU to już nie wygląda tak różowo
    (kłania się po raz kolejny brak korelacji pomiędzy ustawami podatkowymi).
    Art 14 ust.1 jednoznacznie mówi, że rozwiązanie spółki cywilnej lub
    handlowej lub zaprzestanie DG przez osobę fizyczną skutkuje obowiązkiem
    podatkowym w zakresie PTU. A więc punkty 1,3 i 4 z poniższego cytatu to
    właśnie takie zdarzenia (powstają nowe podmioty z nowym nr NIP):

    > 1) w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki
    > majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do
    > nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,
    >
    > 2) nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,
    >
    > 3) osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej
    > albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,
    >
    > 4) nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub
    > osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w kapitałową
    > spółkę handlową.

    W ogóle opodatkowanie PTU likwidacji DG to pełny odlot. Po pierwsze podatek
    nalicza się z góry przed sprzedażą, która nawet nie wiadomo czy dojdzie do
    skutku, po drugie jak później dojdzie do sprzedaży to nie ma możliwości
    wystawienia faktury VAT i odliczenia podatku przez nabywcę - podatnika VAT
    (a przecież sprzedawca VAT należny zapłacił!), tak więc VAT staje się
    kosztem, ale nie można go zaliczyć do KUP i pomniejszyć podstawy naliczenia
    PDOF od remanentu likwidacyjnego. Po trzecie "zwalnia się od podatku" (co to
    za zwolnienie, skoro podatek już pobrano z góry?) sprzedaż towarów z
    remanentu likwidacyjnego przez 12 miesięcy, potem nie bardzo wiadomo, chyba
    trzeba go znowu naliczać po raz drugi i nadal bez mozliwości wystawiania
    faktur VAT i odliczania podatku przez nabywców. Są jednak dwa kroki
    pozytywne: zmieniono podstawę naliczenia podatku, teraz jest to koszt
    nabycia, a nie średnia cena normalnej sprzedaży (wyprzedaż likwidacyjna
    robiona jest z reguły po obniżonych cenach, a więc w myśl poprzedniej ustawy
    była zawyżona podstawa naliczania podatku). Ponadto obecnie przysługuje
    zwrot podatku naliczonego z US jeśli wystąpiła nadwyżka (to jest odpowiedź
    na pytanie w tytule wątku, choć sprawa jest troche bardziej skomplikowana z
    uwagi na wymienione wyżej historie z PTU od remanentu). Poprzednio nadwyżka
    przepadała. To jest pewnie skutek tego wyroku sądowego, o którym
    wspominałem.
    Ciągle jednak pozostał mój ulubiony, bo dokumentujący kompletną demencję
    legislatorów, przepis ;-) W myśl art .14 ust.3 za zaprzestanie DG uważa się
    "nie wykonywanie czynności opodatkowanych przez okres 10 miesięcy. A w myśl
    ust.6 obowiązek podatkowy powstaje nie później niż 14 dni od zaprzestania
    wykonywania czynności opodatkowanych. Czyli w dniu wypełnienia definicji
    zaprzestania DG automatycznie jest już ok. 9 miesięczna zaległość podatkowa.

    Darek