  • Data: 2003-03-26 09:04:26
    Temat: Re: Czy mozna odliczyc czesne za studia?
    Od: "KK" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "-< CZAJU >-" <a...@f...onet.pl> wrote in message
    news:b5roso$n2b$1@news.onet.pl...
    > Mam pytanie, czy mozna odliczyc wydatki na studia za zeszly rok?
    > Jesli tak to jaki jest limit i czy od podatku czy od dochodu jak to teraz
    > jest?
    > Pozdrawiam Adam

    odpłatnego kształcenia w szkołach wyższych, w rozumieniu przepisów o
    szkolnictwie wyższym lub przepisów o wyższych szkołach zawodowych (art. 27a
    ust. 1 pkt 2 lit.c) ustawy). Prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi
    kształcącemu się w szkole wyższej - o ile nie ukończył 35 roku życia oraz
    podatnikowi, na
    którego utrzymaniu pozostaje osoba kształcąca się w szkole wyższej - o
    ile osoba ta nie ukończyła 25 roku życia i nie uzyskuje dochodów, z
    wyjątkiem
    dochodów opodatkowanych w sposób zryczałtowany, na zasadach określonych w
    ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnionych od podatku
    dochodowego oraz dochodów w wysokości nie powodującej obowiązku zapłaty
    podatku (dochód ten w 2002 r. wynosił 2.727 zł). Odliczeniu podlega 19%
    poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż 760 zł. Limit odliczeń od
    podatku, w przypadku ponoszenia wydatków na kształcenie dziecka własnego lub
    przysposobionego, przysługuje łącznie obojgu rodzicom. W ramach limitu
    przysługującego rodzicom wydatki poniesione na rzecz dzieci własnych i
    przysposobionych odlicza się od podatku jednego z rodziców lub od podatku
    obojga, w proporcji określonej przez nich w zeznaniach rocznych,

    -------------------------
    albo to
    ____________________
    odpłatnego dokształcania i doskonalenia zawodowego podatnika (art. 27a
    ust. 1 pkt 2 lit.b) ustawy). Za wydatki z tytułu odpłatnego dokształcania i
    doskonalenia zawodowego, podlegające odliczeniu, uważa się wydatki
    poniesione z tytułu:
    dokształcania w formach szkolnych i pozaszkolnych, określonych w
    przepisach w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i
    wykształcenia ogólnego dorosłych,
    poddania się egzaminowi na tytuł kwalifikacyjny,
    nauki języka obcego w formach zorganizowanych przez podmioty
    prowadzące działalność w tym zakresie.
    Odliczeniu podlega 19% poniesionych wydatków nie więcej jednak niż 433,20
    zł. Wydatki poniesione na odpłatne kształcenie i doskonalenie zawodowe
    mogą być odliczone od podatku jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów
    uzyskania przychodów, nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek
    formie lub nie
    zostały odliczone od podatku jako wydatki na odpłatne kształcenie w
    szkole wyższej,