    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Czy PPK jest waloryzowane?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 27 May 2022 21:47:44 +0200

    On Tue, 24 May 2022 13:32:07 +0200, Tomasz Kaczanowski wrote:

    > zmuszanie wykupywania obligacji (które fundusze i tak muszą miec w
    > swoich portfelach), pozwalają na to, że można je słabiej oprocentować,
    > bo mamy pewny zbyt. Więc rzeczywiście obniżało to koszt pieniądza w
    > zamian za to ograniczało ilość pieniądza, którą można pożyczyć.

    No ale po co mialbys sobie zalatwiac zbyt na obligacje - jakbys nie
    założyl OFE, to by trzeba bylo mniej doplacac do ZUS i mniej obligacji
    emitowac.

    Celem moglo byc zapewnienie kapitału giełdzie.
    Ale jak widac był to kapitał na kredyt.

    > Dlatego
    > dla niektórych wydający się zabieg jako rozsądny - przeniesienie części
    > obligacyjnej spowodowało, że zadłużać można na większe pieniądze (dług w
    > ZUS-ie nie jest liczony jako blokujący cokolwiek)

    Bo dokladnie taki byl cel Tuska jak "okradał" OFE.

    > Więc teraz zadłużają
    > nas bardziej i płacąc za to drożej niż mogłoby być przy OFE.

    Tzn PO chyba wtedy zmniejszylo dopuszczalny prog zadłuzenia,
    ale co z tym PiS zrobil, to juz nie wiem.

    > Problem to fakt, że doszli do konstytucyjnego progu i nie mogli za
    > bardzo dalej rolować...

    Mogli. Nie mogli sie bardziej zadłużac.
    Rolowanie zadluzenia nie zmienia, nie liczac odsetek, bonusów i
    prowizji.

    A w budzecie ciągle dziura, czyli deficyt, i wieksze zadluzenie bylo
    potrzebne.

    > Przeniesione zobowiązanie do ZUS-u przestało być
    > liczone, więc o tą kwotę można zadłużać bardziej.

    Tak jest.

    > Obligacje są nieodłączną częścią funduszy inwestycyjnych, kwestia jest
    > ilości oraz co najważniejsze dywersyfikacji - więc można kupować nie
    > tylko obligacje emitowanych przez nasz kraj...

    Owszem, ale akurat nasze dobrze oprocentowane byly, i pozbawione
    ryzyka kursowego, oraz ryzyka w ogole ... a przynajmniej tak sie
    wydawalo, bo Tusk potrafil :-)

    > nie, to, że w budżecie brakowało, to efekt braku koniecznych reform, że
    > tak powiem reform z którymi PO szło do wyborów, a z których zrezygnowano
    > (dlatego prof Gomułka odszedł z rządu). Jest to też efekt tego, ze z
    > systemu wyłączono wiele grup (np służby mundurowe), co powodowało, że
    > trzeba było więcej wydawać z budżetu na emerytury.

    Deficyt w budzecie byl "od zawsze", tzn od Gierka.
    Co tam z reformami to nie wiem, emerytury mundurowe raczej tego nie
    zepsuly. Zreszta przeciez je reformowali, bo "za dobre" były.

    Ale jakos tak PiS znalazl srodki, co mnie bardzo dziwi.
    Koniunktura gospodarcza, czy ukryty deficyt?

    Ukryty jest, ale to od covida.

    > nie 4 do 10% to brali nie za zarządzanie, a za wpłatę, za zarządzanie
    > było dużo mniej.

    Tak, przy czym ja pamietam oplate za wplate, ta za zarzadzanie
    pojawila sie znacznie pozniej, o ile dobrze pamietam.
    Czy juz nie po okradzeniu?

    Tak czy inaczej ... za co ta oplata, jesli fundusz za wplacone skladki
    hurtem kupuje obligacje?

    > W tej opłacie była też część, którą dostawał ZUS za
    > przekazanie pieniędzy - tak ZUS pobierał za to prowizję.

    Tak, ale niewielką, a odwalał całą administracyjną robotę.

    > Dodatkowo - tak
    > moim zdaniem za dużo - ale to też wina założenia, że ludzie będą szukali
    > tańszych, a tak nie robili - na początku tylko 2 ofe oferowały niższe
    > opłaty, ludzie nie patrzyli na to.

    Dokladnie.
    Choc z biegiem lat ... bardziej od prowizji liczyly sie zyski.

    J.