  • Data: 2009-09-17 17:16:04
    Temat: Re: Bledna stawka ryczaltu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 17 Sep 2009, grischyp wrote:

> [...]
    >
    > Jednoosobowa działalność osoby fizycznej, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
    zwolnienie
    > podmiotowe z VAT. Ostatnio zajrzałem do PKWiU '97 (do którego odnosi się ustawa
    ryczałtowa) i
    > zauważyłem, że stosuję niewłaściwą stawkę podatku ryczałtowego (8,5%, a powinienem
    17%). W papiery
    > nikt mi nie zaglądał, więc skorygować nie problem, ale zaliczki odprowadzałem
    niższe, niż powinienem.
    > Co teraz?
    >
    > Czynny żal + wyrównanie od razu, z odsetkami liczonymi od dat poszczególnych
    zaniżonych zaliczek?

    IMVHO, z tej okazji że brak deklaracji nie pozwala skorzystać z ochrony
    przyznanej w KKS z okazji korekty deklaracji :) to rozwiązanie wydaje
    się być najlepsze.

    > Wyrównanie z odsetkami po prostu, bez informowania US (tylko wtedy jaki dać symbol
    płatności w
    > formularzu przelewu?)

    Pewnie wezwą na wyjaśnienia.
    Z czynnym żalem też wezwą ;), ale pewnie pismem bez listy paragrafów KKS ;)
    Nie - nie zawsze wzywają, jak wszystko jest jasne. Ale "bez korekty
    deklaracji" nie ćwiczyłem, nie wiem jaka bywa praktyka.

    Oprócz symbolu, który IMVHO powinien być taki sam jak przy "prawidłowej"
    zaliczce, o ile się nie mylę jest pole do którego można wpisać
    słownie komentarz - dobrze mi się zdaje? No to wypadałoby tam
    dopisać "zaległość/korekta" albo coś w tym stylu.

    > Olać sprawę, wpisać faktycznie przelane zaliczki w rozliczeniu rocznym i wyrównać w
    styczniu (z
    > odsetkami, czy bez)?

    Podstawowa wada: jakby tak ktoś wpadł na głupi pomysł, żeby przyjść
    z kontrolą, to choć jest to mało prawdopodobne, pewnie wiłbyś się
    jak piskorz pod listą zarzutów :)
    Przede wszystkim: jest "za wcześnie" w znaczeniu świeżo wprowadzonych
    przepisów o "bezdeklaracyjnym" płaceniu zaliczek, nie ma jeszcze
    wyroków NSA, czy w razie zaniżenia takiej zaliczki można podatnikowi
    przypisać np. *zamiar* zaniżenia podatku.
    Jak były deklaracje, było prosto: zaniżenie na deklaracji - podatnik
    do ukarania, zaniżenie wpłaty - podatnik do ukarania dopiero jak nie
    wpłacił *po wezwaniu* lub zdarza mu się to "uporczywie".
    A teraz, to nie wiadomo czy ktoś z jakąś genialną "linią" wykładni
    nie wyskoczy.

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)