  • Data: 2007-11-17 10:07:48
    Temat: Re: Aport samochodu do S.C. a PCC i umowa spółki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 17 Nov 2007, Kriss wrote:

    > Jednostka organizacyjna nie posiadajaca osobowości prawnej ?
    > Zmienić umowę ? Tak - aneksem.

    > Aneksem.

    Coś Ci się na czepianie zebrało :]
    A aneks to nie umowa?

    > Wniesienie okreslonego aportu może niestanowić zmiany umowy spółki

    Stawiam zarzut naruszenia art.58 KC w powiązaniu z art.5 KC.
    Konkretnie usiłujesz w ten sposób obejść art.863 KC w powiązaniu
    z 868 KC - skoro jednym z "obustronnie" (znaczy wspólnicy nie mogą
    "wyjąć" a wierzyciele indywidualni wspólników też nie mogą "wyrwać")
    chronionych praw dawanych przepisem majątkowi spółki jest integralność
    jej majątku, nie można pozwolić, aby wspólnicy mogli naruszać ową
    integralność w ten sposób, że ujawnienie faktu "wniesienia" uzależnią
    od tego czy po majątek chce sięgnąć wierzyciel czy oni sami!
    Przyjmuję, że nie czepiamy się formalnego znaczenia słowa "aport"
    (w SC to się nazywa "wkład" a nie "aport").

    > ale podnosi kapitał

    I tego na mój gust, ze wzglęu na ww. przepisy, nie wolno robić
    inaczej niż przez "zawarcie umowy" (nieważne, ze zmiany czy jak kto
    woli aneksu).
    Albo inaczej: wkład z mocy prawa jest częścią umowy!
    Nie da się "bezumownie" czegoś wnieść do SC, bo jest to część definicji
    umowy spółki z art.860!

    > a to związane jest z PCC. Wniesienie aportu przez jednego z udziałowców
    > nie oznacza automatycznie zmiany proporcji udziałow w zyskach i stratach
    > - o ile umowa tak stanowi albo wspólnicy to akceptują.

    To się oczywiście zgadza i tego nie podważam.
    Czepam się tezy, jakoby można było wprowadzić wkład i twierdzić ze to
    nie jest "zmiana umowy spółki"!

    pzdr, Gotfryd