  • Data: 2007-11-21 00:50:18
    Temat: Re: Aport samochodu do S.C. a PCC i umowa spółki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 19 Nov 2007, Kriss wrote:

    > Gotfryd - litości - niczego nie chcę "obchodzić"

    :)
    [...]
    > Być może zbyt "uniwersalnie" potraktowałem definicję " zmiany umowy spółki"-
    > patrząc na problem przez pryzmat spółek osobowych , kapitałowych , KSH i KRS. W
    > myśl tych przepisów podwyższenie kapitału winno być ujawnione ale nie musi
    > stanowić o zmianie umowy spółki - o ile umowa spółki tak stanowi a przepisy KSH
    > się temu nie sprzeciwiają.

    OK, ale SC pod KSH "nie podpada".
    Nawet o ratio legis ustawodawca zadbał, bo niewątpliwie "wkład" to jest
    coś innego niż "aport".

    > Bez wzgledu na powyższe - nie uważam za "zmianę" - umowy spółki - podniesienia
    > wkładów "aportem rzeczowym" o ile umowa spółki tak stanowi. Po za dyskusją
    > pozostaje fakt ujawnienia tej czynności poprzez spisanie aneksu i opłatę PCC.

    Dobra, IMO ów "aneks" stanowi właśnie zmianę umowy spółki.
    Co do PCC tak czy siak się zgadzamy, rzecz jasna.

    > W przypadku spółek nie wpisanych do KRS podwyższenie kapitału s.c. ,
    > ( "wkładu") - nie stanowi przesłanki do ujawniania tych zmian gdziekolwiek poza
    > US-em

    No i tu Ci racji nie przyznam.
    To jest "działanie w sposób oznaczony", jako *jedyne* jawnie wymienione
    na (niezamkniętej) liście czynności stanowiących umowę: "w szczególnoœci
    przez wniesienie wkładów".
    Jak inaczej, niż przez powołanie na ową umowę może być realizowana
    ochrona wierzycieli SC z 863.2 oraz ochrona przed wierzycielami
    osobistymi z 863.3?
    Przez mityczne, nigdzie nie rejestrowane "wniesienie do spółki"?
    IMO jednym z celów art.860.2 jest zapewnienie, że wkład jest *określony*!

    > i to tylko w zakresie PCC i ewentualnych kosztów up. zwiazanych
    > z aportem
    > rzeczowym. Oczywiście aport zmienia właściciela i w tym zakresie sytuacja ta
    > wywołuje skutki prawne wobec zaległych roszczeń wierzycieli , udziałowca
    > i spółki ale nie to było przedmiotem tej dyskusji.

    Przedmiotem początku wątku nie było, jest przedmiotem mojego oporu wobec
    tezy ze "można nie zawierać w umowie".

    > Mam nadzieję, że wyjaśniłem mój punkt widzenia - pozdrawiam - Kriss

    Tak jest, nie podzielam, pozdrawiam :) - Gotfryd