  • Data: 2011-06-03 12:32:27
    Temat: Re: Anulowanie faktury
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 3 Jun 2011, MM wrote:

    > Wybacz ale nie rozumiem... Co tu jest za "krycie".
    > Co za problem [prawny] odesłać błędnie/źle/niepoprawnie/nieczytelnie/itd
    > wystawiony dokument (w tym wypadku fakturę), którego to dokumentu
    > nie chcę / nie mogę zaakceptować.

    Żaden.
    Problem w tym, że miało miejsce "wprowadzenie do obrotu".

    > Właśnie miesiąc temu Sąd Okręgowy przysłal do mnie wezwanie
    > w sprawie o nr ....109/..., zamiast wezwania w sprawie nr ...019/...
    > Zapakowałem w kopertę i odesłałem z krótkim
    > dopiskiem, że przesłano błędnie zawiadomienie...
    > Na następny dzień mialem telefon z sekretariatu z podziękowaniem,
    > a za kilka dni przyszło prawidłowe wezwanie...
    > Też prowadzę rejestr przychodzących i wychodzących dokumentów.
    > i mam teraz dwa nadmiarowe wpisy ;-)

    Ale za wysłanie nieprawidłowego wezwania nie ma kary administracyjnej,
    a za fakturę jest (w KKS).
    I od kary uwalnia prawidłowa korekta, zrobiona nim US rozpocznie
    postępowanie.

    [...]
    > Ano, jesli klient nie ma ochoty odesłać błędnej faktury, to z pewnością
    > korekty też nie podpisze...

    No to trudno, ale będzie "zgodnie z procedurą".
    O ile pamiętam, ETŚ (? - chyba ETŚ) już wymusił akceptowanie faktu, że
    to nie do podatnika należy "egzekucja" braku korekty - podatnik musi
    tylko umieć się wybronić, że korekta była prawidłowa.

    > Po wystawieniu i wysłaniu takiej korekty,
    > będzie jeszcze większy bałagan :-)

    Ale nie będzie podstaw do ukarania.
    A za nieskorygowanie faktury "wprowadzonej do obrotu" kara jest.

    I chyba wyraźnie piszę - ja WIEM jaka jest praktyka!
    Tyle, że ona jest "nielegalna".
    Bazuje na tym, że klient naprawdę odeśle lub zniszczy originał
    oraz wszelkie kopie i nie zostaną dowody.
    A przesłuchania ze świadków nikt robił nie będzie, bo po pierwsze
    nie wiadomo że jest powód do przesłuchania.
    Niemniej - formalnie nie wolno.

    > ??? Moja "nieprawnicza" dusza tego też nie rozumie...

    Czego?
    Tego, że VAT jest *wyłącznie* od *realnych* czynności, nawet jeśli
    zostały przeprowadzone "w sposób niekoniecznie zgodny z prawem"?
    (w ustawie to jakoś mądrze ale wyraźnie zapisali).

    > Jeśli wystawię fakturę za usługę, której nie wykonałem, to jest to "pusta"
    > faktura?

    Oczywiście.
    Z wyraźnym zastrzeżeniem, że wszelkie postacie "utrzymywania w gotowości",
    a nawet "zobowiązania do powstrzymywania się" to nie jest "nic", lecz
    usługa. Z cywilnoprawnego i dochodowego p. widzenia takie "nicnierobienie"
    (a ściślej: zobowiązanie do) jest czynnością prawną, czyli mamy zlecenie,
    dla VAT jest to zaliczone do usług (wyraźnie zapisali).
    Natomiast f-ra "za nic", dosłownie za nic, bez zobowiązań, to jest
    "pusta faktura".

    > I co płacę tylko podatek dochodowy?

    A to zależy, czy z tej faktury był przychód.
    Z "pustej" faktury oczywiście przychodu nie ma (a ściślej: ona go nie
    dokumentuje), ale skoro jest nieodpłatne świadczenie nie wiadomo
    za co to dochód jest :| (i daleko jeszcze od udowadniania, że
    to "za nic" było darowizną, bo darowizna jest obwarowana dodatkowymi
    zapisami).

    > a o VAT zapominam?

    Mniej więcej.
    Płacisz jeszcze grzywnę do 720 "stawek dziennych" za nieprawidłową
    fakturę, żeby jasnośc była :P
    A jeśli z tej f-ry kontrahent, wiedząc że to jest "pusta" f-ra,
    odliczył VAT, to dopiero ma przerąbane ;)

    pzdr, Gotfryd