eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiA jednak sie kreci! Bylo: Bioracy rzecz w uzywanie a podatek › Re: A jednak sie kreci! Bylo: Bioracy rzecz w uzywanie a podatek
  • Data: 2003-09-16 11:48:36
    Temat: Re: A jednak sie kreci! Bylo: Bioracy rzecz w uzywanie a podatek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 13 Sep 2003, O.S. wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał:
    >+ > On Wed, 10 Sep 2003, O.S. wrote:
    >+ > >+ Po co łączyć, skoro art. 16 nic nie mówi, kto jest podatnikiem?
    >+ >
    >+ > "Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie ....
    [...]
    >+ A gdzie stoi, że jest to przychód użyczającego mieszkanie?

    Nigdzie. Podobnie jak w większości art. 11-16: tylko przypadki
    kiedy podatnikiem nie jest podmiot operacji jest to podkreślone,
    tak jak właśnie przy użyczeniu :)
    Jest kwestią sporną czy użyczenie da się załapać pod "inne
    umowy o podobnym charakterze" z art. 10.1.6 :), nie wiem.

    Ale weźmy np. art. 12.1: rozumiem że mamy prawo dywagować
    czy "przychód z umowy o pracę" jest przychodem *pracownika*
    czy *pracodawcy*, skoro tego w art. 12 nie zapisano ??
    Wskazanie podmiotu widzę tylko w 12.4 - i to negatywne
    (że nie jest przychodem "nakładczego" wartość powierzonych
    materiałów).
    Głosujesz za tym że kilkanaście milionów polskich obywateli
    niesłusznie płaci "podatek od pensji" ? ;)

    >+ Przeciwnie: to
    >+ biorący korzystając bezpłatnie z cudzej nieruchomości czerpie z niej zysk,

    To nie ulega wątpliwości.

    >+ Analiza logiczna pierwszego zdania art. 16 przynajmniej nie
    >+ wyklucza takiej interpretacji.

    To zanalizuj dla przykładu art. 12.1

    >+ Być może nie było to zamiarem autora, ale nie
    >+ ma tam określenia podatnika.

    j.w. - w 12.1 jest ?
    [...]
    >+ > >+ A który przepis zabrania wynajmowania pustego mieszkania? :-)
    >+ >
    >+ > Ależ wynajem mieszkania to jest wynajem *pustego* mieszkania :)
    >+
    >+ Rusz wyobraźnią ;-) Można przecież (w sensie "być w stanie", a nie "mieć
    >+ prawo") wynająć już wynajęte mieszkanie i to wielokrotnie, i to nawet nie
    >+ swoje :-)

    1. Literalnie (LITERALNIE) to nie jest problem: oczywiście
    jeśli 'najemca' jest posiadaczem (ma prawo "dysponowania"
    bo zawarł umowę dzierżawy a nie najmu) to może zawrzeć
    kolejną umowę :) i tak "w kółko" :)
    2. Jeśli dojdzie do zawarcia umów *wielokrotnego* *wyłącznego*
    najmu całego lokalu (nie ma AFAIK zakazu "wynajmu częsciowego")
    to to jest przestępstwo oszustwa:
    +++++
    Art. 2. 1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    4) przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem
    prawnie skutecznej umowy,
    -----

    ...i staje się OT.

    [...]
    >+ > No to podpisujemy protokół rozbieżności :)
    >+
    >+ Nie tracę nadziei, że może jednak mnie przekonasz do swojej wykładni :-)

    Nie dam rady :)
    Odkładam dyskusję na koniec listy :)
    No i może jeszcze ktoś się wypowie !

    [...]
    >+ Zauważ, że z tego stosunku żadną miarą nie wynika obowiązek podatkowy, bo
    >+ jest to hipotetyczny stosunek najmu, a - jak słusznie podkreśliłeś - tylko
    >+ faktyczne umowy i z nich czerpane dochody mogą prowadzić do opodatkowania.

    ...*faktycznej* umowy użyczenia.

    >+ Ten hipotetyczny stosunek najmu służy wyłącznie ustaleniu kwoty stanowiącej
    >+ przychód osoby określonej w art. 11 - osoby biorącej rzecz w używanie.

    ...IMHO nie bardzo.

    >+ > http://www.nieruchomosci.beck.pl/artykul.php?idart=1
    661
    >+ > Idź i kłóć się ze specem z Becka, bo ja już nie mam siły ;) !
    >+
    >+ Dla pokrzepienia dodam, że ogromna większość artykułów internetowych
    >+ opowiada się za opodatkowaniem obu

    ...jasne...

    >+ lub tylko jednej strony - właściciela.

    ...nie mam dalszych pytań. ;>
    Możesz zapodać jakiegoś takiego "autora" (z linkiem) ?
    Może warto sprawdzić w którym tysiącleciu strona powstała,
    bo za Mieszka I to przepisy trochę inne były ;) !

    [...
    >+ Z najlepszymi pozdrowieniami i życzeniami hartu ducha w - mam nadzieję -
    >+ interesującej dyskusji

    Wzajem ! - Gotfryd