  • Data: 2002-06-03 15:34:20
    Temat: Pytania dot. nowej ulgi budowalnej - długie
    Od: <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jak wprowadzano nową ulgę budowlaną to było dużo wypowiedzi na ten temat,
    wszyscy porównywali starą i nową ulgę.
    Obecnie sprawa ucichła - może nikt nie kupuje mieszkań?
    Ja zdecydowałem że w tym roku albo kupie mieszkanie albo zacznę budować dom,
    problem w tym że mam kilka pytań na które nie mogę nigdzie znaleźć odpowiedzi.
    Może ktoś mi pomoże?

    Oto pytania:
    1. W tym roku planuję kupić działkę budowlaną jednak zakup ten nie jest objęty
    nową ulgą.
    Właściwą budowę rozpocznę pod koniec tego roku ze środków własnych, w przyszłym
    roku będę kontynuował budowę ale już z kredytu, zakończenie budowy planuję za
    dwa lata.
    Zakładam że po rozpoczęciu odliczania odsetek od dochodu pomimo zmieniających
    się
    przepisów będę korzystał z praw nabytych.
    Problem kiedy te prawa nabędę:
    - w momencie rozpoczęcia inwestycji, czyli w tym roku
    - w momencie zaciągnięcia kredytu, czyli w następnym roku
    - w momencie pierwszego odliczenia odsetek od dochodu, czyli za dwa lata
    Trzecia możliwość jest najbardziej prawdopodobna. Oznacz to przez dwa lata
    inwestuje
    pieniądze nie znając zasad na których będę odliczał odsetki a rząd już
    zapowiedział
    że chce je zmienić.
    Teraz i tak jestem w dobrej sytuacji bo budowę zakończę za kadencji obecnego
    rządu
    ale co mają zrobić osoby które zakończą budowę po nowych wyborach
    parlamentarnych?
    A może istnieje możliwośc zwrócenia się do US z zapytaniem, urząd mi odpowie i
    na
    tej podstawie będę budował dom znając zasady podatkowe. Oczywiści ma to sens
    jeśli
    odpowiedz US będzie ważna do zakonczenia budowy a nie do końca roku podatkowego.

    2. W ustawie są wymienione cele na które musi być przeznaczony kredyt budowlany
    aby można było
    odpisywać odsetki od dochodu. W śród tych punktów nie wymienia się spłatę
    innego kredytu
    budowlanego.
    Co się więc stanie jeśli wezmę kredyt obcej walucie i później przewalutuję
    kredyt do złotówek?
    Jęśli bank przeprowadzi całą operację na zasadzie zaciągnięcia nowego i spłaty
    poprzedniego
    kredytu to prawdopodobnie stracę prawa do odpisywania odsetek od nowego kredytu.
    Nie wiem czy istnieje możliwość przewalutowania kredytu tak aby kontynuować
    nową ulgę?

    3. Kolejne pytanie dotyczy sytuacji kiedy nie zdecyduję się na budowę domu
    tylko na
    zakup mieszkania. Ustawa określa że odsetki mogę odliczać od dochodu dopiero po
    zakończeniu
    inwestycji precyzując to następująco:
    "zakończenie inwestycji nastąpiło nie wcześniej niż w 2002 r. i zostało
    potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na
    użytkowanie budynku mieszkalnego,
    a w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomieniem o zakończeniu budowy
    takiego budynku".
    Jedna z firm oferuje mi mieszkanie wybudowane w poprzednim roku.
    Na moje pytanie czy będę mógł odliczać odsetki od kredytu i przytoczeniu
    powyższego fragmentu
    odpowiedziano mi że blok nie ma końcowego odbioru tylko częściowy.
    Tu muszę przyznać że nie wiem co należy rozumieć przez odbiór
    częściowy/całkowity,
    nie wiem również czy odbiór mieszkania jest równoznaczny z
    "pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego".

    Osobiście nie zgadzam się z developerem.
    W artykuje którego fragment przytoczyłem mowa jest że "inwestycja" musi być
    zakończona w
    ciągu trzech lat od uzyskania pozwolenia na budowę. Jeśli mówimy o pozwoleniu
    na budowę
    to jako "inwestycję" należy rozumieć cały blok a nie pojedyncze mieszkanie,
    ponadto
    ustawa mówi o "pozwoleniu na użytkowanie budynku" a nie o pozwoleniu na
    użytkowanie
    mieszkania.

    W poprzednim roku zostało dożo mieszkań wybudowanych i nie sprzedanych.
    Odpowiedz na to
    pytanie dotyczy dużej liczby osób, większość z nich w przyszłym roku podczas
    składania
    PITu złapie się za głowę, zacznie szukać rozporządzeń, interpretacji itd.
    Developerzy informując klientów zawsze podają wersję dla nich korzystną dlatego
    uważam że jeśli zakup takiego mieszkania nie uprawnia do nowej ulgi
    to ktoś powinien to otwarcie powiedzić i podać do publicznej wiadomości.
    A może się mylę?

    Podsumowując interesuje mnie odpowiedz na następujące pytania:
    Jakie zaświadczenia mówią o zakończeniu inwestycji aby można było odliczać
    odsetki zgodnie z nową ulgą?
    Czy na skutek zaniedbania inwestora istnieje możliwość zablokowania odliczania
    odsetek od kredytu przez
    właścicieli mieszkań?

    Pozdrawiam
    SJ