  • 1. Data: 2008-04-15 23:18:25
    Temat: Przychody z umowy o dzieło z przekazaniem praw autorskich - które pole PIT?
    Od: Krzysztof Kozłowski <k...@n...com>

    Witam grupowiczów. Wypełniam roczny PIT i naprawdę mam już dość. Czy
    możecie mi udzielić jednoznacznej informacji, w które pole formularza
    PIT-36 powinienem wpisać przychody uzyskane na podstawie umowy o dzieło
    z przekazaniem majątkowych praw autorskich (czyli z 50% KUP). Dziełem
    było tłumaczenie reklam z języka angielskiego na polski.

    Czy w:

    a) "Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy (w
    tym umowy o dzieło i zlecenia)

    czy w :

    b) "Prawa autorskie i inne prawa, o których mowa w art. 18 ustawy"

    Ustawę PDOF przeczytałem i jest niestety to dla mnie niejasne (zwłaszcza
    art. 18).

    pozdr,
    KK

  • 2. Data: 2008-04-16 09:24:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Apr 2008, Krzysztof Kozłowski wrote:

> [...]
    > przekazaniem majątkowych praw autorskich (czyli z 50% KUP). Dziełem było
    > tłumaczenie reklam z języka angielskiego na polski.

    IMHO oczywiście w przychody z praw majątkowych. Powód: "autorskość"
    przychodu (przychód z prawa) jest opisany przepisem szczegółowym,
    więc przychód podpada pod niego (pod przepis szczegółowy).
    Z opisów na grupie wynika, że USy nie czepiają się wpisania w rubryką
    "przychody z umów wykonywanych osobiście", co zresztą jest uzasadnione:
    podatek jest ten sam, deklaracja złożona tak samo, ukarać podatnika nie
    można, zmusić go do dopłacenia podatku też nie, jedyne co można zrobić,
    to ew. "przeklasyfikować" przychód do innej rubryki.
    A coś od zeszłego roku taką "oczywistą" zmianę US powinien robić sam
    z urzędu, dobrze gadam? ;) Więc nie ma po co i nikomu się nie chce
    czepiać.

    > Ustawę PDOF przeczytałem i jest niestety to dla mnie niejasne (zwłaszcza art.
    > 18).

    IMO jest jasny :)
    A skoro przychód podpada jednocześnie pod 13. i 18., to 18. jako
    występujący dalej w akcie prawnym jest właściwy (jako szczegółowy).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-04-20 18:01:45
    Od: Krzysztof Kozłowski <k...@n...com>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > IMO jest jasny :)
    > A skoro przychód podpada jednocześnie pod 13. i 18., to 18. jako
    > występujący dalej w akcie prawnym jest właściwy (jako szczegółowy).

    Dzięki za odpowiedź. Pomogło.

    Niestety, zwykły zjadacz chleba który wykonał umowę o dzieło postawiony
    wobec konieczności wyboru między polem gdzie jest wpisana "umowa o
    dzieło" a "prawa autorskie" wybierze to pierwsze...

    KK

  • 4. Data: 2008-04-21 09:42:02
    Od: "Dariusz Arendzikowski - St.DN" <d...@s...com.pl>

    > a) "Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy (w
    > tym umowy o dzieło i zlecenia)
    >
    > czy w :
    >
    > b) "Prawa autorskie i inne prawa, o których mowa w art. 18 ustawy"

    Sadze, ze podstawowe rozroznienie to czy wykonales umowe o dzielo i zgodnie
    z jej trescia przekazujesz prawa autorskie, czy przekazujesz prawa autorskie
    "samodzielne" bez wykonywania umowy o dzielo (do dziela wykonanego
    wczesniej). Pojecie "prawa autorskie" jest bardzo szerokie, obejmuje wiele
    pol eksploatacji i nie jest niczym niezwyklym sprzedaz samych praw.
    W Twoim przypadku wchodzi w gre wariant pierwszy wiec wg. mnie poz.
    dotyczaca umow zlecenia i o dzielo. Z tym, ze, tak naprawde, nie jest wazne,
    ktora z tych dwoch rubryk, tylko to, ze wogole wykazales kwoty w
    prawidlowych wysokosciach.
    W U.S. poradza sobie! :)

    Pozdrawiam

    Darek