eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki › Projekt uchwały
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 1

  • 1. Data: 2002-07-02 11:27:38
    Temat: Projekt uchwały
    Od: "klon Boukuna" <k...@h...com>

    PROJEKT

    UCHWAŁA W SPRAWIE:
    KOMPLEKSOWEGO UREGULOWANIA PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH ROLNICTWA, PRZETWÓRSTWA
    ROLNO-SPOŻYWCZEGO ORAZ OBROTU ARTYKUŁAMI POCHODZENIA ROLNEGO I FINANSOWANIA
    TYCH DZIAŁALNOŚCI


    Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zobowiązuje Rząd do niezwłocznego
    przygotowania pakietu ustaw włącznie z przepisami wykonawczymi regulującymi
    całą działalność rolniczą, przetwórstwo rolno-spożywcze oraz obrót
    artykułami pochodzenia rolniczego i finansowanie tych działalności.

    W szczególności Rząd RP zobowiązany jest do przedstawienia Sejmowi RP ustaw
    i przepisów wykonawczych zakresie uregulowania spraw dotyczących:


    1. Funkcjonowania Izb Rolniczych
    2. Paliwa rolniczego
    3. Kwotowania produkcji rolniczej i kontraktacji
    4. Opłacalności produkcji rolniczej włącznie z systemem stanowienia cen
    5. Kredytowania rolnictwa i jego otoczenia
    6. Systemów regulacji należności za dostarczane przez rolnika płody rolne
    7. Powszechnego ubezpieczenia plonów i zwierząt gospodarskich
    8. Rejestracji bezrobocia ukrytego na wsi
    9. Prowadzenia interwencji na rynkach rolnych
    10. Wspierania procesów modernizacyjnych
    11. Ochrony rodzimej produkcji rolniczej
    12. Poprawienia struktury obszarowej gospodarstw rolnych
    13. Rozwoju i wspierania postępu biologicznego
    14. Wspierania i rozwoju przemysłu rolno-spożywczego
    15. Rozwoju infrastruktury socjalnej i technicznej w środowiskach wiejskich
    16. Usprawnienia doradztwa rolniczego
    17. Rozwoju agroturystyki
    18. Pomocy socjalnej i likwidacji ubóstwa
    19. Zadośćuczynienia byłym pracownikom Państwowych Gospodarstw Rolnych oraz
    instytucji i firm z otoczenia rolnictwa, którzy nie byli objęci systemem
    umożliwiającym udział w prywatyzowaniu majątku narodowego przez uwłaszczenie
    majątku zakładu, w którym pracowali.


    W pierwszej kolejności zobowiązuje się Rząd RP do przedstawienia sejmowi RP
    w terminie do dnia 30 czerwca 2002 roku harmonogramu przedkładania projektów
    ustaw wraz z przepisami wykonawczymi z zastrzeżeniem, że ostatni projekt
    winien zostać złożony w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 września 2002
    roku.

    UZASADNIENIE

    Rząd koalicji SLD-UP,PSL prowadzi politykę gospodarczą państwa, w tym
    politykę rolną z wyraźnym odejściem od programów wyborczych poszczególnych
    partii reprezentowanych w kampanii wyborczej do parlamentu.


    Społeczeństwo Polskie i cała gospodarka skazana na realizację "polityki
    niewidzialnej ręki rynku" oraz "polityki schładzania gospodarki" w
    zastraszającym tempie ubożeje i ulega wyraźnej degradacji oraz dominacji
    zorganizowanej gospodarki rolnej Unii Europejskiej prowadzonej w ramach
    Wspólnej Polityki Rolnej (CAP).


    Doradcy unijni zalecają Polskiemu Rządowi, Polskim firmom oraz Polskiemu
    Społeczeństwu rozwiązania, których nie stosują i nie mają zamiaru stosować u
    siebie.


    Przedstawiciele Rządu oraz reprezentujący Rząd RP negocjatorzy zgadzają się
    na narzucanie rozwiązań, które stawiają Polskiego Rolnika w sytuacji
    zdecydowanie gorszej niż pozostają farmerzy unijni, a po ostatnich decyzjach
    Senatu i Prezydenta Stanów Zjednoczonych gwarantujących 3-krotny wzrost
    dotacji do produkcji rolnej również farmerzy amerykańscy.


    Pozorowane ruchy Ministra Rolnictwa - Prezesa PSL Pana Jarosława
    Kalinowskiego mające gwarantować poparcie społeczne Rządowi i Polskiemu
    Stronnictwu Ludowemu powodują dezorientację społeczeństwa i "usypianie"
    związków, społeczno-zawodowych organizacji oraz Izb Rolniczych, które
    wpisując się w grupę naiwnych euroentuzjastów oczekują biernie na obiecane
    środki z Unii Europejskiej.


    Prowadząc polityczne rozrabiactwo przywódcy partii koalicyjnych doprowadzili
    już do rozbicia jednoczącego się jednolitego ruchu związkowego na rzecz
    ochrony interesów rolników.


    Łamiąc podstawowe zasady współpracy i współpartnerstwa Pan Prezes Jarosław
    Kalinowski wykorzystuje polityczną zależność związanych z PSL-em przywódców
    związkowych do akceptowania decyzji, które podejmuje w interesie rolników
    unijnych ze szkodą dla Polskiego Rolnika, Polskiego Społeczeństwa i Polskiej
    Racji Stanu.

    Wystarczy wymienić tylko:

    decyzje w sprawie zgody na sprzedaż polskiej ziemi obcokrajowcom
    bezczynność w rozwiązywaniu problemów
    ignorowanie istnienia związków i organizacji innych niż pozostających w
    swoistych układach prywatno-partyjnych z Rządem i PSL-em

    Od wyborów parlamentarnych powołania Rządu SLD-UP i PSL minęło już
    wystarczająco dużo czasu abyśmy mogli dalej tolerować brak koncepcji
    polityki w stosunku do rolnictwa, jego otoczenia i mieszkańców wsi.


    Rząd a w szczególności Minister Rolnictwa powinien określać program rozwoju
    rolnictwa drogą przedkładanych aktów prawnych a nie kolejnych koncepcji
    propagandowo-reklamowych, wspierających koncepcje, które nie mają poparcia
    większości parlamentarnej, którą sami tworzą.


    Przykład toczącej się publicznie dyskusji pomiędzy Ministrami tego samego
    Rządu o likwidacji agencji, jaka miała miejsce w mediach przed kilkoma
    dniami świadczą o braku koncepcji.


    Publiczne twierdzenie Pana Ministra Marka Wagnera i publiczny sprzeciw Pana
    Ministra Jarosława Kalinowskiego o przyszłości tych agencji świadczą
    jednoznacznie, że Rząd nie ma czasu na poważne zajmowanie się sprawami
    rolnictwa, gdy równocześnie:

    Zjawisko bezrobocia na wsi utrwala się.

    Siła nabywcza nawet na podstawowe produkty rolne jak chleb i mleko nadal
    maleje.
    Baza techniczna gospodarstw rolnych i zakładów przetwórczych dekapitalizuje
    się .

    Poziom dochodów rolnych systematycznie spada.

    Zanika na wsi system dystrybucji surowców.
    Stan infrastruktury stanowi barierę rozwoju przedsiębiorczości.
    Interwencja na rynkach rolnych jest szczątkowa.

    Rozpoczynane przez odważnych rolników i przedsiębiorców procesy
    modernizacyjne ulegają przerywaniu skutkiem braku koncepcji ochrony tych
    przedsięwzięć.
    Instytucje i agendy państwowe nękane są aferami oraz ich ciągłym
    wyjaśnianiem.

    Pomimo świadomości o istnieniu szczególnych rozwiązań w Unii Europejskiej
    nie próbuje się wdrażać w Polsce lub robi się to w stopniu niewystarczającym
    np.:

    licencjonowanie eksportu,

    dopłaty do prywatnego przechowalnictwa,
    subwencjonowanie i premiowanie produkcji rolniczej i przetwórstwa niektórych
    artykułów rolnych,
    kwotowanie produkcji,

    dotacje z tytułu odłogowania gruntów,
    wypłacanie zwrotów za produkty wycofywane z obrotu,

    pobudzanie popytu wewnętrznego drogą zasiłku dla bezrobotnych bezrobotnych
    pozostających bez środków do życia,

    wspieranie rolników gospodarujących na terenach o trudnych warunkach dla
    produkcji rolnej,
    kredytowanie produkcji i przetwórstwa rolnego na zasadach dostosowanych do
    warunków produkcji rolniczej,
    szczególne finansowanie grup producenckich i spółdzielczych.

    Mając na uwadze powyższe wniosek o przyjęcie uchwały w sprawie:
    "Kompleksowego uregulowania przepisów dotyczących rolnictwa, przetwórstwa
    rolno-spożywczego oraz obrotu artykułami pochodzenia rolnego i finansowania
    tych działalności" jest zasadny i oczywisty.



strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1