    From: J...@g...com
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Powrót z zagranicy... jakie konsekwencje?
    Date: Sun, 6 Jan 2008 15:56:46 -0800 (PST)

    Szanowni Państwo,

    W kwietniu b.r. wróciłem do Polski po roku pracy w Anglii. Był to mój
    drugi wyjazd w celach zarobkowych, pierwszy trwał 8 miesięcy i było to
    w roku 2005. Do tej pory nie dopełniłem obowiązku poinformowania
    fiskusa o moich angielskich dochodach. Nie mam NIPu bo nigdy nie
    pracowałem w Polsce. Wiem, że lekkomyślność i nieodpowiedzialny
    stosunek do tego obowiązku, wynikający głównie z nieświadomości nie są
    żadnym wytłumaczeniem. Niemniej jednak w końcu zdałem sobie sprawę z
    konsekwencji.

    Mimo, iż jest to często przejawiający się wątek, gorąco proszę o
    odpowiedź, gdyż wiem, że ludzi w mojej sytuacji jest naprawde wielu.
    Nie wiedzą co zrobić lub jeszcze nie zdają sobie z tego sprawy.
    Dlatego bardzo zależy mi na Państwa pomocy w poniższych kwestiach:

    1. Czy wysłać do Urzędu pismo opisujące moją sytuację czy lepiej iść
    osobiście?

    2. Jak odniesie się do mojej sytuacji Urząd? Czy z góry jestem skazany
    na jakąś karę czy jest szansa, że Urząd pozwoli mi zapłacić tylko
    tyle, ile powinienem?

    3. Czy jeśli wysokość podatku który, musze zapłacić, przerasta moje
    oszczędności to mogę liczyć na raty lub odroczenie terminu spłaty i
    czy jednocześnie będę mógł pracować w kraju (lub ewentualnie za
    granicą)? Jak dużo czasu mógłbym dostać na spłatę?

    4. Czy mogę liczyć na pomoc Urzędu przy wyliczeniu wysokości podatku,
    czy jestem zdany tylko na siebie (i ewentualnie doradce podatkowego)?

    Z góry dziękuję
    Pozdrowienia,
    J.A.