  • 1. Data: 2002-06-07 10:54:55
    Temat: Podwyższenie kapitału w Sp. z o.o. - podatek
    Od: k...@t...pl (KaMeL)

    Witam !

    powracam do tematu.
    przy powyższeniu kapitału podstawowego z kapitału rezerwowego
    powstaje podatek który obciąża udziałowców, a którego płatnikiem
    jest spółka. Jest to 15%. Tak jak przy dywidendzie.
    Rozumiem, że spółka płaci a potem udziałowcy powinni zwrócić
    podatek. Żeby jednak nie powodować konieczności dokładania kolejnych
    pieniędzy do spółki - należy dokonać wypłaty dywidendy w kwocie
    podatku dla udziałowców. To jednak jest też obciążeone podatkiem
    15%. Reasumując:
    1. podwyższenie kapitału z rezerwoego o 50.000 zł (podatek 7.500)
    2. wypłata dywidendy 8.823,50 (podatek 1.323,50)
    Kapitał rezerwowy zmniejsza się o 58.823,50
    Spółka płaci podatek 1.323,50
    Spółka wypłaca dywidende netto 7.500
    Udziałowiec płaci podatek od podwyższenia 7.500
    I w ten sposób udziałowiec nie dokłada.
    Czy dobrze rozumuję ?

    --
    Pozdrowienia,
    K...@t...net.pl

  • 2. Data: 2002-06-08 13:31:11
    Temat: Re: Podwyższenie kapitału w Sp. z o.o. - podatek
    Od: "pulp" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > 2. wypłata dywidendy 8.823,50 (podatek 1.323,50)
    > Kapitał rezerwowy zmniejsza się o 58.823,50

    Podatek płacą udziałowcy a spółka jest tylko platnikiem

    > Spółka wypłaca dywidende netto 7.500
    > Udziałowiec płaci podatek od podwyższenia 7.500
    > I w ten sposób udziałowiec nie dokłada.
    > Czy dobrze rozumuję ?
    Zaprezentowałeś normalne podwyzszenie kapitału zakładowego poprzez dokonanie
    wpłat przez dotychczasowych wspólników. A udziałowcy dokładają bo
    podwyzszenie kapitału zakladowego następuje z dywidend ktore mogly być im
    wypłacone. W rezultacie podwyższenie kapitału zakładowego ma charakter
    zewnetrzny.
    A jak dobrze zrozumialem intencje to chodziło o możliwość uniknięcia
    opodatkowania udziałowców w przypadku gdy podwyższenie kapitału zakładowego
    na charakter wewnetrzny (np: przekazanie na kapitał zakładowy kwot z innych
    kapitałów osoby prawnej)
    Ja osobiście nie znam mozłiwości uniknięcia opodatkowania udziałowców ale
    jak ktoś zna to z chęcią poczytam ;)))
    pozdrawiam
    pulp