eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiPodpis na fakturze, czy musi byćPodpis na fakturze, czy musi być
  • Data: 2004-08-04 12:57:06
    Temat: Podpis na fakturze, czy musi być
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Witam

    Nie tak dawno zastanawialismy się nad wymogiem podpisu na fakturze, w
    zwiazku z przepisami VAT a ustawą o rachunkowości. Dla zaintereseowanych
    przytoczę odpowiedź experta na ten temat. Może przekonam co niektórych, że
    nie należy naginać przepisów ustawy o rachunkowości, żeby dopasować jej
    treść do swoich potrzeb.

    Ppozdrawiam
    Monika

    Rada
    Brak wymogu podpisu na fakturach pośrednio wynika z § 12
    rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie
    zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku,
    zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy
    towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od
    podatku od towarów i usług.

    Uzasadnienie

    Przepisy rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT określającego
    zasady wystawiania faktur pomijaja w katalogu wymaganych elementów
    faktury sprzedaży podpisów. Obecnie faktura stwierdzająca dokonanie
    sprzedaży musi zawierać:
    1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy
    i nabywcy oraz ich adresy;
    2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z
    zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
    3) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży
    oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA
    VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania
    sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
    4) nazwę towaru lub usługi;
    5) jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj
    wykonanych usług;
    6) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę
    jednostkową netto);
    7) wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy
    sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
    8) stawki podatku;
    9) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych
    usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od
    podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
    10) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów
    (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek
    podatku;
    11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z
    kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty
    dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku,
    lub niepodlegających opodatkowaniu;
    12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem,
    wyrażoną cyframi i słownie.

    Jak widać w powyższym wyliczeniu nie ma już podpisów, których
    umieszczenie na fakturze nakazywał dotychczas przepis par. 35
    dotychczas obowiązującego rozporządzenia z dnia 22 marca 2002 w
    sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów
    i usług oraz o podatku akcyzowym.

    Proszę jednak pamiętać, że obowiązek umieszczenia podpisu na fakturze
    może wynikać z innych przepisów. I tak faktura dotychczas traktowana
    była jako dowód księgowy. Zgodnie z przepisami ustawy o
    rachunkowości elementem dowodu księgowego jest &#8222;podpis wystawcy
    dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki
    aktywów (art. 21 ust 1 pkt 5 ustawy o rachunkowości). Warto tu
    przytoczyć fragment orzeczenie NSA w Łodzi z 27 stycznia
    1998 &#8222;dokumenty potwierdzające dokonanie konkretnych transakcji, nie

    spełniające wszystkich wymagań określonych w art. 21 ustawy z dnia 29
    września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591), mogą być
    uznane za dowody świadczące o poniesionych kosztach, jednakże może
    to dotyczyć tylko niewielkich uchybień formalnych, np. braku niektórych
    elementów, które mogą być uzupełnione, a fakt dokonania danej
    transakcji może być potwierdzony u kontrahenta.&#8221; (I SA/Łd 1056/97).
    Podatnicy maja obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie
    z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie wysokości
    dochodu (straty), podstawy opodatkowania i należnego podatku. Jak
    wynika z przytoczonego orzeczenia zapis w księgach faktury (dowodu
    księgowego) nie spełniającego pewnych wymogów formalnych
    wynikających z art. 21 ustawy o rachunkowości, może narazić podatnika
    na zarzut niewywiązania się z tego obowiązku i tym samym np. na
    uznanie jakiegoś kosztu za koszt nie stanowiący kosztu uzyskania
    przychodu. Należy podkreślić że faktura VAT bez podpisu kontrahenta nie
    może być uznana dla celów rachunkowych za dowód zastępczy o którym
    mowa w art. 20 ust. 4 ustawy o rachunkowości, ponieważ
    udokumentowanie operacji gospodarczych dowodami zastępczymi nie
    może dotyczyć operacji, które opodatkowane są podatkiem VAT.

    Warto tu także zauważyć, że brak podpisu na fakturze może utrudnić
    sprzedawcy dochodzenie i dowodzenie istnienia wierzytelności zarówno
    w postępowaniu nakazowym, jak i postępowaniu upominawczym. W
    świetle wyżej przedstawionych faktów należy stwierdzić, ze podpisanie
    przez kontrahentów faktury VAT nadal jest zalecane, pomimo braku
    takiego wymogu w przepisach podatku od towarów i usług. Także
    kontrahenci podpisujący swe faktury dają jedynie wyraz swojej
    rzetelności i chęci ograniczenia potencjalnego ryzyka.




Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1