eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiPod. spadkowy od mieszk. w trakcie przeniesienia wlasnosci › Pod. spadkowy od mieszk. w trakcie przeniesienia wlasnosci
    From: "Mors" <z...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Pod. spadkowy od mieszk. w trakcie przeniesienia wlasnosci
    Date: Wed, 19 Mar 2008 17:53:04 +0100

    Witam.
    Dwa miesiace temu zmarla moja ciocia, ktorej jestem jedynym spadkobierca.
    Wkrotce wystapie o sadowe stwierdzenie nabycia spadku. Wiem, ze do miesiaca
    od uprawomocnienia sie orzeczenia trzeba bedzie zlozyc w urzedzie skarbowym
    deklaracje odnosnie podatku spadkowego. I teraz pytanie: Ciocia w ub. roku
    zlozyla do spoldzielni mieszkaniowej wniosek o przeniesienie prawa wlasnosci
    mieszkania lokatorskiego zgodnie z nową ustawa, ktora to umozliwila. Sprawa
    nie zostala zalatwiona do momentu smierci cioci. Art. 48 (1) ust. 1 ustawy o
    spółdzielniach mieszkaniowych w nowym brzmieniu (Dz. U. z 2007 Nr 125 poz.
    873) mowi:
    "Art. 481. 1. (126) Po śmierci członka spółdzielni, który wystąpił z
    żądaniem przeniesienia własności lokalu określonym w art. 12, jeżeli brak
    jest osób uprawnionych, o których mowa w art. 15 ust. 2, jego spadkobiercy
    mogą żądać przeniesienia na nich własności lokalu, nawet jeżeli żaden z nich
    nie jest członkiem spółdzielni. W tym wypadku nie stosuje się art. 15 ust. 6
    oraz uznaje się, iż wniosek o przeniesienie własności lokalu został złożony
    w dniu pierwszego wystąpienia z żądaniem przez członka spółdzielni".
    To oznacza, ze po zakonczeniu postepowania powinenem otrzymac prawo
    wlasnosci mieszkania. Jednak sprawa prawdopodobnie nie zakonczy sie przed
    terminem zlozenia zeznania podatkowego (spoldzielnia przewleka, podobno ma
    wciaz niezalatwione sprawy wlasnosci dzialki).
    1. Czy w tej sytuacji w momencie zlozenia zeznania mam tam zadeklarowac
    wartosc mieszkania, ktorego jeszcze nie jestem wlascicielem (i zaplacic
    podatek)
    2. Co z kosztami uzyskania (notariusz, ks. wieczyste itp,) ktorych w takim
    wypadku nie bede jeszcze w tym momencie znal?
    Pewnie trzeba by sie zwrocic po interpretacje do urzedu skarbowego, ale moze
    ktos moze cos doradzic czy zasugerowac.
    Pozdrawiam wszystkich
    ZH