  • Data: 2007-12-08 23:41:36
    Temat: Ośrodek interesów życiowych
    Od: jac <d...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

    Witam

    Jestem w takiej sytuacji. Od 1 maja mieszkam i pracuje w Finlandii,
    tutaj prowadzę działalność gospodarczą (uprzednio zarejestrowaną w
    Polsce), tutaj płace podatki (dochodowy i Vat) i ubezpieczenia
    społeczne. Mieszkam tu razem z rodziną (żoną która też tu pracuje).

    Wg. tego co czytam na necie to można uznać, że przeniosłem w 2007 roku
    tutaj swój "ośrodek interesów życiowych" i podlegam ograniczonemu
    obowiązkowi podatkowemu w Polsce bo:
    - przebywałem na terenie Polski krócej niz 183 dni,
    - centrum interesów osobistych tj. rodzina jest w Finlandii,
    - centrum interesów gospodarczych tj. praca jest w Finlandii,
    - jestem rezydentem podatkowym w Finlandii.

    Sprawa wydawałaby sie oczywista, ze w Polsce powinienem sie rozliczyć
    tylko z dochodów, które uzyskałem w Polsce, jednak dzwonilem do
    "swojego" urzedu skarbowego i tam dowiedziałem sie ze musze w tym roku
    podatkowym rozliczyc sie z całosci dochodów (oczywiście zgodnie z
    przepisami o unikaniu podwojnego opodatkowania), a to ze przenioslem
    swoj ośrodek interesów życiowych moge wykorzystac dopiero w przyszłym roku.
    Sytuacja jest mi mocno nie na reke bo prawdopodobnie czeka mnie spora
    dopłata w Polsce dlatego mam pytanie czy ktos jest mi stanie jasno
    odpowiedziec czy "pani w urzedzie" ma racje, zastanawiam sie jeszcze nad
    sensem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

    Pozdrawiam
    Jacek D.