  • Data: 2010-04-20 07:12:11
    Temat: Osoba wychowująca dziecko w nowym związku małżeńskim.
    Od: "dK" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Mam pewną zagwozdkę, której nie jestem w stanie rozwikłać.
    Sytuacja:

    Został zawarty nowy związek małżeński w którym dziecko jednego z małżonków
    (dla ułatwienia kobieta) pozostaje pod władzą rodzicielską tylko tej osoby.
    Przy czym w poprzednim zwiazku przy orzekaniu rozwodu odebrano prawa
    rodzicielskie porzedniemu małżonkowi. Drugi z małżonków (mężczyzna) nie
    posiada żadnych praw.
    Czy kobieta jest traktowana jako osoba samotnie wychowująca dziecko i tak
    składa PIT-37? Czy tylko może skorzystać z ulgi na dziecko. Obecny
    współmałżonek nie ma obowiązku alimentacyjnego, choć poprzedni płaci
    alimenty.

    Nowelizacja w 2008 poszerzyła krąg uprawnionych jako samotnie wychowujących
    o te osoby w związku małżeńskiego w którym albo współmałżonek siedzi w
    zakładzie karnym, albo orzeczono wobec niego pozbawienie praw
    rodzicielskich.

    W powyzszej sytuacji stan faktyczny jest moim zdaniem identyczny - kobieta
    jest w związku małżeńskim z mężem który nie ma praw
    rodzicielskich/opiekuńczych.
    Choć literalnie trzymając się przepisu w tym wypadku nie odebrano wyrokiem
    tych praw, bo ich nigdy nie miał, czyli wychodzi na to, że kobieta nie jest
    osobą samotnie wychowującą dziecko.

    dK