    Date: Wed, 20 Feb 2013 11:27:41 +0100
    From: m <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: [OT] uproszczony sposób liczenia podatku dochodowego

    W dniu 20.02.2013 01:16, Mr. Misio pisze:

    > Jakie tam oszustwo. Ktoś kupił to przecież. Zapłacił. I ten ktoś mógł
    > (hipotetycznie) wrzucic to sobie w koszty. Ale z jakiegoś powodu nie
    > wrzucił. Wiec co za róznica któ wrzuci, żeby odzyskać część zrabowanych
    > ... znaczy częśc podatków ;)

    To mi przypomina pomysł na który wpadłem jakiś czas temu, polegający na
    tym że kazdy sobie może odliczyć wszystkie swoje wydatki.

    Wyobrażam sobie to tak, że zamiast ustawy o PIT ze wszystkimi swoimi
    wyjątkami, wyłączeniami, zwolnieniami itd, rozpisanymi na grubo ponad
    100 stron stron, przyjąć zasadę że liczymy majątek na początku roku,
    liczymy majątek na końcu roku, od różnicy płacimy podatek.

    Co by było jednocześnie sprawiedliwie społecznie, bo Ci którzy żyją na
    styk de-facto nie płaciliby nic podatku, a z drugiej strony -
    prowzrostowe, bo bogacz hulaka i utracjusz, wydający swoje wszystkie
    dochody, napędzałby gospodarkę.

    Żeby zapobiec unikaniu podatku poprzez zakupy (bądź transfery) poza
    granice (co już by nie było opodatkowane w ten sposób, a więc kasa by
    się wymykała systemowi), każdy przelew za granicę byłby obciążony takim
    podatkiem (z odliczeniem przelewów przychodzących).

    No i tak sobie myślę, że to zbyt proste żeby było wykonalne, że w tym
    pomyśle musi być jakiś feler który zrobiłby z tego karykaturę prostoty
    (tak jak VAT, w zamyśle prosty, dał nam w efekcie Ustawe o Podatku od
    Towarów i Usług).

    Jaki feler w tym tkwi?

    p. m.