  • Data: 2008-01-04 19:44:20
    Temat: Numizmatyka a VAT
    Od: m...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    Od pewnego czasu zastanawiam się nad kolekcjonowaniem monet
    emitowanych przez NBP. Ich wartość szybko rośnie, więc to świetna
    lokata kapitału. W przypadku monet srebrnych nie obowiązuje zwolnienie
    do 10 tys. EUR. Załóżmy dwie sytuacje:

    a) kupuję co jakiś czas monety, a kiedy mi się znudzą sprzedaję je,
    później kupuję inne; oczywiście sprzedaję je z zyskiem (nb. ogromnym);
    ale co jeśli moje intencje są takie, że kupuję, bo lubię na nie
    patrzeć, a sprzedaję później po aktualnych cenach rynkowych? tzn.
    wystawiam na licytację i za ile pójdzie, za tyle sprzedam;
    b) wyłącznie kupuję monety, a po kilku latach, kiedy ich łączna
    wartość wyniesie np. kilkaset tysięcy sprzedaję wszystkie
    jednocześnie, na osobnych aukcjach w Internecie

    Czy w tych przypadkach muszę zarejestrować się jako płatnik PTU? W
    drugiej sytuacji chyba jest to całkowicie absurdalne. Mam zapłacić
    VAT, a potem się wyrejestrować, czy co?

    Teraz sedno problemu:
    Sytuacja wygląda tak, że kupując monety nie dostaję faktur, bo
    handlują nimi osoby prywatne (chyba, że kupię w NBP, ale to graniczy z
    cudem - trzeba ustawić się w kolejce w wigilię dnia emisji :) ), więc
    nie można by było tego później odliczyć. Chyba, że jednak można?

    Bardzo proszę o jakąś interpretację i wskazówki, co robić. Bo tak, to
    kupując monetę i sprzedając ją po tej samej cenie jestem w plecy 22%.

    Pozdrawiam,
    mj

    PS. Monety Nordic Gold nie są chyba uznawane za metal szlachetny i na
    nie obowiązuje zwolnienie do EURO 10k?