  • 1. Data: 2005-08-30 18:50:49
    Temat: Nowa firma
    Od: "Tmi" <l...@v...pl>

    Witam serdecznie,

    --- wszystkie poniższe pytania w kontekście nowej, malej firmy,
    oszczędzającej na wszystkim ---

    1. Konto bankowe firmowe musi być jedynym kontem osoby fizycznej prowadzącej
    DG? Chodzi o to, że jeśli na koncie firmowym takim jak np.: volkswagen bank
    direct - jest tanio, to wyplata z bankomatu tania być nie musi. Ale przelewy
    sa za darmo wiec mógłbym przelewać na moje prywatne konto Inteligo i
    wypłacać w dowolnym PKO. Czy z punktu widzenia prawa - takie operacje sa
    poprawne?

    2. Miejsce - wynajem. Mieszkam w domu rodziców. Muszę je wynająć. Jak wobec
    tego dzieli się rachunki za prad, gaz, wode? Innymi slowy na jakiej
    podstawie oblicza się w jakim stopniu mogę uczestniczyć w kosztach mediów na
    przykład, i na jakiej podstawie place za te media? Po prostu przychodzi
    rachunek na rodziców np. za 100 zł, ja wynajmuje 50m2 ze 100 i najnormalniej
    w świecie, moi rodzice wpłacają 50 zł a ja 50 zł?

    3. Miejsce - wynajem. Czy z punktu opłacalności umowa "użyczenia" ma jakąś
    przewagę nad umową "wynajmu"?

    4. Czy konta bankowe osobiste, są nadzorowane przez US lub inne instytucje w
    szczególny sposób z uwagi na prowadzenie DG? Chodzi o pożyczki, przelwanie
    pieniędzy znajomym. Do jakich kwot jest to bezpieczne? Czym się kierować?

    Z gory dziekuje.

    Tfa.

    begin 666 clip_image001.gif
    M1TE&.#EA#P`/`+,``````+^_O___```````````````````````
    `````````
    M`````````````````````"'Y! $```$`+ `````/``\```0T,$@):ITX5,'Y
    MQ4 G>E,XC@`EF.MJIJSEQ>PI;C9:YZYGOQK?C12<R8C%7P;7^60TEA0
    F`@`[
    `
    end

  • 2. Data: 2005-08-30 19:54:08
    Temat: Re: Nowa firma
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    A był to wtorek, 30 sierpnia 2005 20:50, gdy Tmi napisał(a) coś na
    pl.soc.prawo.podatki. No i teraz trzeba odpowiedzieć.

    > 1. Konto bankowe firmowe musi być jedynym kontem osoby fizycznej
    > prowadzącej DG?

    Tego by jeszcze brakowało :)

> [...]
    > musi. Ale przelewy sa za darmo wiec mógłbym przelewać na moje prywatne
    > konto Inteligo i wypłacać w dowolnym PKO. Czy z punktu widzenia prawa -

    Zakładając, że prowadzisz księgowość na zasadach ogólnych, to wręcz
    wskazane :D

    > 2. Miejsce - wynajem. Mieszkam w domu rodziców. Muszę je wynająć.

    A po co?

> [...]
    > w szczególny sposób z uwagi na prowadzenie DG? Chodzi o pożyczki,
    > przelwanie pieniędzy znajomym. Do jakich kwot jest to bezpieczne? Czym się

    Nie sądzę, ale to tylko moje gdybanie.

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 3. Data: 2005-08-30 20:30:28
    Od: "Jacek Cywiński" <a...@p...plKASUJ>

    "Tmi" <l...@v...pl> napisał(a):
> [...]
    > sa za darmo wiec mógłbym przelewać na moje prywatne konto Inteligo i
    > wypłacać w dowolnym PKO. Czy z punktu widzenia prawa - takie operacje sa

    takie operacje są dopuszczalne

> [...]

    > najnormalniej
    > w świecie, moi rodzice wpłacają 50 zł a ja 50 zł?

    trzeba zrobić umowę użyczenia, bo to członkowie rodziny, więc najlepiej tak
    zrobić;

    > 3. Miejsce - wynajem. Czy z punktu opłacalności umowa "użyczenia" ma
    > jakąś
    > przewagę nad umową "wynajmu"?

    jeżeli twoi rodzice są w posiadaniu tytułu prawnego do lokalu, to w
    przypadku umowy użyczenia, nie mają ani oni ani ty z tego tytułu przychodu

    A tak w ogóle to przerażające jest, jak dużo osób wskakuje samemu w
    zaczarowany świat podatków, parapodatków i ciekawych urzędów. Radzę
    wszystkim rozpoczynającym zastanowić się nad zaangażowaniem
    licencjonowanego biura rachunkowego; koszt przy takich małych
    działalnościach jest stosunkowo niewielki od 100+V, a może uchronić
    właściciela firemki od bezsennych nocy.

    Pozdrawiam

    JC

  • 4. Data: 2005-08-30 21:04:43
    Od: "Tmi" <l...@v...pl>

    > A po co?

    Podobniez musze, zeby miec miejsce do prowadzenia DG. I jakas podstawe do
    tego - czyli wynajem. Nie jest tak?

    pozdr.
    T.

  • 5. Data: 2005-08-30 21:07:36
    Od: "Tmi" <l...@v...pl>

    Jacek Cywiński wrote:

> [...]
    > licencjonowanego biura rachunkowego; koszt przy takich małych
    > działalnościach jest stosunkowo niewielki od 100+V, a może uchronić

    Nie sadze zeby to bylo przerazajace. Sprawy staje sie proste - jak
    wszystko - po pewnym czasie. Wszystko zalezy od zaangazowania. Moi znajomi
    prowadza firme od 2 lat. Psozli na zywiol, maja inne charaktery niz ja wiec
    nie wiedzieli na poczatku nic, jakos zyja :). Do tego wszystkie dzialania
    zajmuja im 2 dni w mcu a wystawiaja setki faktur kazdego miesiaca. KWestia
    przywyczajenia, dobrego (darmowego) oprogramowania i wiedzy. Najgorzej
    jednak zaczac - zeby nei wtopic (czego nie lubie) - dlatego pytam. Oni
    wtopili sporo zanim nauczyli sie na bledach a i tak widze jak czesto robia
    bledy bo im sie nie chce zapytac. Tyle. Nie ma stracha!

    pozdt.
    T.

  • 6. Data: 2005-08-31 09:22:22
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Tmi <l...@v...pl>
    w wiadomości <news:df2hme$g$1@news.onet.pl> wstukał:

    > Podobniez musze, zeby miec miejsce do prowadzenia DG. I jakas podstawe do
    > tego - czyli wynajem. Nie jest tak?

    Miejsce prowadzenia DG: cała Polska
    Miejsce przechowywania dokumentów: adres zamieszkania

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 7. Data: 2005-08-31 09:54:22
    Od: "Jacek Cywiński" <a...@p...plKASUJ>

> [...]
    > robia
    > bledy bo im sie nie chce zapytac. Tyle. Nie ma stracha!

    Nie mogę się z tym zgodzić - przepisy podatkowe wcale nie są takie proste i
    oczywiste, osoby, które nie robią tego zawodowo wiele rzeczy mogą przeoczyć,
    poza tym łatwo brnąć w błędach. Uzyskanie szczątkowych informacji na
    listach dyskusyjnych w internecie lub często z zdeaktualizowanych opracowań
    jest jeszcze mniej wiarygodne niż czytanie interpretacji urzędu skarbowego
    w sprawie odliczenia vat od samochodów wydanej w 2002 roku. Życzę
    powodzenia, ale ostrzegam przed zbytnią euforią - księgowanie + podatki,
    nie są rzeczą ani łatwą, ani małą.

    pzodr

  • 8. Data: 2005-08-31 17:20:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Aug 2005, Tmi wrote:

> [...]
    > sa za darmo wiec mógłbym przelewać na moje prywatne konto Inteligo i
    > wypłacać w dowolnym PKO. Czy z punktu widzenia prawa - takie operacje sa

    ...no a jak inaczej...

    > 2. Miejsce - wynajem. Mieszkam w domu rodziców. Muszę je wynająć.

    *MUSISZ* ?
    Z jakiego powodu ?

    > Jak wobec tego dzieli się rachunki za prad, gaz, wode?

    *Jeśli* wynajmiesz i określisz jaka część lokalu jest wykorzystywana
    na cele DG to w rozporządzeniu ds. KPiR są informacje o wystawianiu
    DW na takie wydatki.
    I nie zabieraj się za prowadzenie KPiR bez znajomości tego
    rozporządzenia. A z tego wynika że nie ma sensu żeby opisywać, bo
    i tak samodzielnie poczytasz ;)

    > 3. Miejsce - wynajem. Czy z punktu opłacalności umowa "użyczenia" ma jakąś
    > przewagę nad umową "wynajmu"?

    Plus: nikt nic nie musi rozliczać, w szczególności rodzice nie muszą
    składać PIT-5 i płacić podatków od czynsu (!)
    Minus: IMO użyczenie korzystające ze zwolnienia z podatku "dla rodziny"
    w sposób jawny i prosty określa "i wydatki NIE SĄ KOSZTEM".
    Żadnej możliwości odliczania owych czynszów, wód i ogrzewań :]

    Bynajmniej nie piszę że to WSZYSTKIE plusy i minusy... ale te
    mi znane :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-08-31 17:25:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Aug 2005, Jacek Cywiński wrote:

    > A tak w ogóle to przerażające jest, jak dużo osób wskakuje samemu
    > w zaczarowany świat podatków, parapodatków i ciekawych urzędów.

    Mnie poraża co innego.
    To mianowicie że przeciętny Polak uważa że taki stan iż podatki
    są "zaczarowane", niestrawne i najeżone pułapkami niczym średniowieczne
    podejście do fosy.
    Że tak ma być i jest to stan normalny.
    Że jak "przeciętny człowiek" się na tych przepisach wyłoży niczym
    żaba na lodzie to to "nic dziwnego bo podatki trudne są".
    IMO to NIE JEST normalne...
    Nie tyle do ciebie piszę :) co hm... "tak ogólnie korzystając z okazji".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-08-31 19:11:30
    Od: "Jacek Cywiński" <j...@p...home.pl.KASUJ.TO>

> [...]
    > IMO to NIE JEST normalne...
    > Nie tyle do ciebie piszę :) co hm... "tak ogólnie korzystając z

    nie uważam, że tak powinno być; podatki powinny być łatwiejsze, gdyż wielu
    praktyków popełnia błędy, a wg mnie przynajmniej osoby zawodowo wykonujące
    rozliczenia podatkowe i prowadzące księgi nie powinny robić błędów - a
    obecny stan pozostawia do życzenia. Dziwi mnie tylko to, że w sytuacji, gdy
    rożne urzędy różnie interpretują te same przepisy, do światu podatków
    wkraczają osoby, które nie umieją się bronić, które nie znają dogłębnie
    zagadnień podatkowych, które uważają, że podatki to tylko wbijanie pozycji
    do księgi i czasami jakaś porada na liście dyskusyjnej. Nie dziwię się
    zatem, że przeciętny cżłowiek na przepisach wykłada się jak żaba na lodzie.

    pzodr