  • 1. Data: 2010-01-12 11:25:02
    Temat: Niższe składki za pierwszą DG
    Od: "Pan Łoś" <b...@n...pl>

    Witam,

    Mam pytanie dotyczące zwolnienia z opłacania niektórych składek przy
    pierwszej działalności gospodarczej. Moja wątpliwość polega na tym, że DG
    założę dopiero w marcu/kwietniu, a od stycznia 2010 stałem się udziałowcem w
    Sp. z o.o. i objąłem w niej stanowisko prezesa zarządu. W spółce się jednak
    nie zatrudniłem, ani się zatrudnić nie zamierzam. Czy to w jakiś sposób
    koliduje z traktowaniem DG jako pierwszej w moim życiu? Gdzie mógłbym
    zasięgnąć szczegółowych informacji nt. temat.

    Drugie pytanie dotyczy statusu bezrobotnego. Czy fakt założenia Sp. z o.o.,
    w której będę wpisany w KRS jest jednoznaczny z tym, że powinienem to
    zgłosić w urzędzie pracy, aby wykreślono mnie ze statusu bezrobotnego?
    Dodam, że spółka na razie jest tylko na papierze i do marca/kwietnia nie
    będzie żadnych ruchów finansowych.

    Pozdrawiam!
    Pan Łoś

  • 2. Data: 2010-01-12 18:44:07
    Temat: Re: Niższe składki za pierwszą DG
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Pan Łoś wrote:

> [...]
    > Czy to w jakiś sposób koliduje z traktowaniem DG jako pierwszej w
    > moim życiu? Gdzie mógłbym zasięgnąć szczegółowych informacji nt.

    W ustawie o ubezpieczeniach społecznych - np art 18a 1.
    Jeśli jesteś JEDYNYM udziałowcem, to może już prowadzisz działalnosc
    i chyba nawet nie przysługuje ci ulga w składkach?

> [...]
    > statusu bezrobotnego? Dodam, że spółka na razie jest tylko na
    > papierze i do marca/kwietnia nie będzie żadnych ruchów finansowych.

    Jeśli jesteś tylko jednym z udziałowców, to nic, nawet jeśli jesteś
    prezesem.
    Sprawdź sobie co tam jeszcze dla statusu bezrobotego
    jest istotne (dochody ze zleceń, wpis do EDG, tytuł do ubezpieczeń
    spolecznych,
    albo jakieś nieruchomosci rolne itp), bo może pobierasz jakiś zasiłek albo
    świdadczenie
    i o tym nie piszesz.

  • 3. Data: 2010-01-12 19:22:28
    Od: "Pan Łoś" <b...@n...pl>

    > W ustawie o ubezpieczeniach społecznych - np art 18a 1.
    > Jeśli jesteś JEDYNYM udziałowcem, to może już prowadzisz działalnosc
    > i chyba nawet nie przysługuje ci ulga w składkach?

    Nie. Jest nas dwóch udziałowców po 50%, ja jestem prezesem i jedynym
    członkiem zarządu. Spółka formalnie istnieje od stycznia i przynajmniej do
    marca nie będzie żadnych czynności finansowo-fiskalnych. Jedynie działalność
    promocyjna i wydatki (księgowość, konto bankowe).

    A marcu spodziewam się pierwszej realizacji i wtedy chcę założyć DG
    (pierwszą w życiu), aby wystawiać rachunki spółce i tym samym uniknąć
    zatrudniania się w spółce na umowę o pracę...

> [...]
    > spolecznych, albo jakieś nieruchomosci rolne itp), bo może pobierasz jakiś
    > zasiłek albo świdadczenie i o tym nie piszesz.

    Jak wyżej. Nic z powyższych. Zwolniłem się z poprzedniej pracy,
    zarejestrowałem się jako bezrobotny (dla ubezpieczenia de facto) i teraz
    założyliśmy spółkę z o.o., a w marcu chcemy założyć DG i wtedy wypisać się
    ze statusu bezrobotnego i zacząć opłacać składki samemu. Oby te niższe przez
    2 lata...

    Pozdrawiam,
    Pan Łoś

  • 4. Data: 2010-01-12 19:55:52
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Pan Łoś wrote:

    > A marcu spodziewam się pierwszej realizacji i wtedy chcę założyć DG
    > (pierwszą w życiu), aby wystawiać rachunki spółce i tym samym uniknąć
    > zatrudniania się w spółce na umowę o pracę...

    Poczytaj sobie o transakcjach pomiedzy podmiotami powiązanymi
    odnośnie cen.

  • 5. Data: 2010-01-12 21:18:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Jan 2010, cef wrote:

    > Poczytaj sobie o transakcjach pomiedzy podmiotami powiązanymi
    > odnośnie cen.

    Może usłużnie linka:
    ...ze wskazaniem na art.25 (cały).

    A jak już podatnik się odpręży i wywnioskuje "o co chodzi, najwyżej
    mi każą skorygować kwoty", to mu się podrzuca bonusa - że NIE KAŻĄ
    SKORYGOWAĆ, w żadnym wypadku, po coś jest art.45.6 od słów "chyba
    że właściwy organ" ;)

    Jak ktoś to pisał - "dwie decyzje, jedna podwyższająca, druga
    obniżająca"? :D (ale to przypadek skrajny).

    Jakby nie patrzeć, decyzja nie jest fakturą (więc ani kosztu
    ani odliczenia nie umożliwia).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2010-01-12 21:33:22
    Od: "Pan Łoś" <b...@n...pl>

> [...]
    > obniżająca"? :D (ale to przypadek skrajny).
    >
    > Jakby nie patrzeć, decyzja nie jest fakturą (więc ani kosztu

    Gotfryd, poczułem się głupio, bo nie zrozumiałem nic z Twojego posta. A
    śmiem przypuszczać, że ważne rzeczy pisałeś :)

  • 7. Data: 2010-01-12 23:08:20
    Od: Andrzej <w...@w...pl>

    Pan Łoś pisze:

    > Gotfryd, poczułem się głupio, bo nie zrozumiałem nic z Twojego posta. A
    > śmiem przypuszczać, że ważne rzeczy pisałeś :)

    Jaśniej?
    Ty jako DG - sprzedawca.
    + Ty jako prezes - kupujący
    ----------------------------
    = podmioty powiązane

    A.

  • 8. Data: 2010-01-13 08:53:35
    Od: "AnaxWRC" <w...@i...pl>

> [...]

    > spolecznych,
    > albo jakieś nieruchomosci rolne itp), bo może pobierasz jakiś zasiłek albo

    z tym bym sie klocil. Jak chcialem sie 3 lata temu zarejestrowac jako
    bezrobotny, to musialem przestac byc czlonkiem zarzadu fundacji, mimo ze nie
    pobieralem za to zadnej kasy ani nie bylem zatrudniony. Tu moze byc podobnie
    pzdr
    Anax

  • 9. Data: 2010-01-13 10:53:17
    Od: "Pan Łoś" <b...@n...pl>

    > Gotfryd, poczułem się głupio, bo nie zrozumiałem nic z Twojego posta. A
    > śmiem przypuszczać, że ważne rzeczy pisałeś :)
> [...]

    To rozumiem :) nie zrozumiałem wywodu.
    Będę to rozkminiał z księgową jak już przyjdzie co do czego...

    Pozdrawiam!

  • 10. Data: 2010-01-13 12:50:11
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    AnaxWRC wrote:

> [...]
    > bezrobotny, to musialem przestac byc czlonkiem zarzadu fundacji, mimo
    > ze nie pobieralem za to zadnej kasy ani nie bylem zatrudniony. Tu

    A konkretnie podali podstawę prawną?
    Czy tylko poprosili i się usunąłeś z zarządu?