  • 1. Data: 2011-05-09 11:35:37
    Temat: Księgowanie korekt
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Witam,

    wystawiłem w maju fakturę korygującą do faktury ze stycznia. Wg
    niektórych mam księgować ją w styczniu i przepisywać całą książkę oraz
    przekreślać wszystkie numeracje faktur.

    Na moją logikę powinno się ją zaksięgować w maju, a jedynie deklaracje
    VAT skorygować za styczeń.

    Kto ma rację?
    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 2. Data: 2011-05-09 11:50:56
    Temat: Re: Księgowanie korekt
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

> [...]
    > przekreślać wszystkie numeracje faktur.
    >
    > Na moją logikę powinno się ją zaksięgować w maju, a jedynie deklaracje

    A co było przyczyną korekty?

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2011-05-09 12:02:39
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 09.05.2011 13:50, Maddy pisze:

    > A co było przyczyną korekty?

    Zastosowana niewłaściwa stawka VAT.

    ATPO: Nie odpowiadasz na moje mejle z przyczyn osobistych czy też
    technicznych?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 4. Data: 2011-05-09 12:09:30
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 09 May 2011 14:02:39 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

    > Zastosowana niewłaściwa stawka VAT.

    I zmieniło ci się netto czy brutto?

  • 5. Data: 2011-05-09 12:18:31
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 09.05.2011 14:09, jureq pisze:

    > I zmieniło ci się netto czy brutto?

    Netto i niestety o 1 grosz brutto, bo z zaokrąglenia tak wyszło.
    Odbiorca jest niewatowcem, on sobie to w PKPiR tylko księguje.
    Ja mam PKPiR oraz księgi watowe.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 6. Data: 2011-05-09 12:21:59
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    > Zastosowana niewłaściwa stawka VAT.

    Jak na zwiększenie VAT do zapłaty, to korygujesz deklarację VAT za dane
    miesiące, w miarę możliwości dopisując korekty do rejestrów VAT w tych
    miesiącach w których była błędna stawka (chlorella wie na co pozwala ta
    twoja mała księgowość rzepy, musisz sobie technicznie jakoś poradzić).
    Jak na zmniejszenie, to ujmujesz na bieżąco (taka sprawiedliwość skarbowa).

    W PKPiR ujmujesz korektę wartości netto na bieżąco - wg. dat faktur
    korygujących. Nie kreślisz, nie przepisujesz.

    > ATPO: Nie odpowiadasz na moje mejle z przyczyn osobistych czy też
    > technicznych?

    Zastanawiam się...

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2011-05-09 12:46:51
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 09.05.2011 14:21, Maddy pisze:
    > Jak na zwiększenie VAT do zapłaty,

    Tak, zwiększenie, bo była stawka ZW a ma być 23.

> [...]
    > (chlorella wie na co pozwala ta
    > twoja mała księgowość rzepy, musisz sobie technicznie jakoś poradzić).

    A tak, do rejestrów to sobie MK RP wpisała w styczniu, jak wpisałem datę
    powstania obowiązku podatkowego na styczeń.

    Czyli dałem tak:

    Data sprzedaży: 31 stycznia
    Data wystawienia korekty: 2 maja
    Data księgowania do PKPiR: 2 maja
    Data powstania obowiązku podatkowego VAT: 31 stycznia

    > W PKPiR ujmujesz korektę wartości netto na bieżąco - wg. dat faktur
    > korygujących. Nie kreślisz, nie przepisujesz.

    No właśnie panienki z BR mi poradzały, coby księgować w PKPiR również w
    styczniu. Może też z przyczyn technicznych.

    > Zastanawiam się...

    Aha.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 8. Data: 2011-05-09 13:46:58
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    > No właśnie panienki z BR mi poradzały, coby księgować w PKPiR również w
    > styczniu. Może też z przyczyn technicznych.

    Księgowanie w styczniu powoduje konieczność przeliczenia na nowo
    zaliczek na PIT za styczeń i kolejne miesiące. Po co?
    Żeby sobie bałaganu narobić?

    Gdyby to było ich zwiększenie (czyli pierwotnie przychód był zaniżony),
    to ok, bo wchodzi tu w grę potencjalna zaległość podatkowa.
    Trzeba wyliczyć podatek jeszcze raz i dopłacić, może z odsetkami.
    A dochód do opodatkowania musi wynikać z księgi.

    Ale odwrotnie? Nadpłatę w zaliczkach na dochody koryguje się,
    pomniejszając zaliczki na bieżący okres. I tyle formalności, koniec zabawy.
    Zapisów które korygują dochód w dół można dokonać w dowolnym momencie.

    Zapisy w PKPiR koryguje się wybierając sposób możliwie najmniej
    inwazyjny. Jeżeli nie ma formalnych wytycznych w ustawie, dokonujemy
    najprostszej operacji z tych, które dadzą właściwy efekt.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813