  • 1. Data: 2003-11-11 21:12:52
    Temat: Koniec leasingu i co dalej (z amortyzacją)?
    Od: "Piotr" <p...@g...pl>

    Mam takie pytanie. Czy po wygaśnięciu umowy leasingu (operacyjnego),
    rozpisanego na 24 raty miesięczne, i po wykupieniu
    samochodu od leasingodawcy mam prawo dokonywać
    dalszych odpisów amortyzacyjnych? Jeżeli tak, w jaki sposób się to odbywa?

    P.

  • 2. Data: 2003-11-11 22:01:24
    Temat: Re: Koniec leasingu i co dalej (z amortyzacją)?
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Piotr napisał:
> [...]
    > samochodu od leasingodawcy mam prawo dokonywać
    > dalszych odpisów amortyzacyjnych? Jeżeli tak, w jaki sposób się to odbywa?
    To nie są "dalsze" odpisy amortyzacyjne bo jeszcze nic nie amortyzowałeś.

    Po wykupie środek trwały ma wartośc początkowa równą cenie wykupu i
    amortyzuje sie go jak kazdy inny od tej własnie kwoty.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2003-11-11 22:13:57
    Od: "Piotr" <p...@g...pl>

    > To nie są "dalsze" odpisy amortyzacyjne bo jeszcze nic nie amortyzowałeś.

    Dalsze, dlatego że wydawało mi się, że w trakcie trwania umowy leasingu
    prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych przysługuje licencjodawcy (co w
    tym przypadku oznaczałoby prawdopodobnie 40-procentowa amortyzację).

    > Po wykupie środek trwały ma wartośc początkowa równą cenie wykupu i
    > amortyzuje sie go jak kazdy inny od tej własnie kwoty.

    Rozumiem, że wartość samochodu, od której będę dokonywał odpisów
    amortyzacyjnych wynosić będzie zaledwie 19% (tyle wyniesie w moim przypadku
    kwota wykupu), tak?

    P.

  • 4. Data: 2003-11-11 22:42:22
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Piotr napisał:

> [...]
    > prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych przysługuje licencjodawcy (co w
    > tym przypadku oznaczałoby prawdopodobnie 40-procentowa amortyzację).

    Nie dalsze. Ty jeszcze nie amortyzowałes tego środka i będziesz go
    amortyzował od początku.
    To co kiedyś zamortyzował poprzedni właściciel, czy nawet 10 właścicieli
    nie ma związku z Twoja amortyzacją.
    Mógł zamortyzowac sobie 100% i guzik Cie to obchodzi.

    > Rozumiem, że wartość samochodu, od której będę dokonywał odpisów
    > amortyzacyjnych wynosić będzie zaledwie 19% (tyle wyniesie w moim przypadku
    > kwota wykupu), tak?

    Nie wiem czy 19% czy 130% a i Ciebie nic to nie powinno obchodzić.
    Porzuć ten tok myslenia bo kiedyś przyspoży Ci kłopotów.

    I dlaczego "zaledwie"? Czyzbyś uważał że możesz wrzucic w koszty wydatek
    którego nie poniosłeś?

    Wartośc początkowa to będzie kwota na fakturze którą wystawi Ci
    leasingodawca na wykup ŚT.
    Dla Ciebie tyle ten środek jest wart księgowo i taka kwote sobie
    zamortyzujesz dowolnie wybrana metodą, nie ważne ile płaciłeś rat
    leasingowych i jaką jego częśc leasingodawca sobie umorzył, tudzież w
    jaki sposób to robił.
    Kupujesz po prostu używany samochód, tyle że na trochę preferencyjnych
    warunkach.

    Maddy

    ps. Kiedy ludzie naucza się że wykup to nie jest integralna część umowy
    leasingowej? Z leasing bez wykupu to taki sam leasing?

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2003-11-11 22:51:19
    Od: "Stasiek G." <s...@p...onet.pl>

    Może coś namieszam ale sporawdx hjak masz zawartą umowę i wykup. Mnie
    podpowiedziano, że mogę wykupić jako osoba prywatna a nie jako DG. Wtedy 6
    miesięcy od wykupu sprzedaję autko po cenie rynkowej i nie płacę podatku.
    Oczywiście nie wprowadzam autka do ewidencji ST, a np. przez te 6 miesiecy
    rozliczam na podst. ewidencji przebiegu, a po 1/2 roku mam kasę na kolejny
    leasing.
    Stasiek G.

  • 6. Data: 2003-11-11 23:03:29
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Stasiek G." <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    miesiecy
    > rozliczam na podst. ewidencji przebiegu, a po 1/2 roku mam kasę na

    To było możliwe tylko dla umów zawartych
    przed październikiem 2001 (jakoś tak około).
    Teraz jako osoba prywatna też możesz wykupić,
    ale po cenie rynkowej.
    W cenie "depozytu" tylko podmiot, który dzierżawił auto.

  • 7. Data: 2003-11-12 20:41:41
    Od: "Stasiek G." <s...@p...onet.pl>

    I tu sie mylisz. Biorę leasing na autko osobowe do 20 tys. EUR jako osoba
    prywatna. Ponieważ prowadze DG i wiarygodność finansowa jest sprawdzana na
    podst. obrotów z tej właśnie DG, umowa zawierana jest i faktury wystawiane
    są na DG (sic!). W umowie zaś wskazuję jako wykupującego siebie jako osobę
    prywatną. I to by było na tyle. Sprawdźcie !

    Stasiek G.

  • 8. Data: 2003-11-13 01:28:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Nov 2003, Stasiek G. wrote:

> [...]
    >+ są na DG (sic!). W umowie zaś wskazuję jako wykupującego siebie jako osobę
    >+ prywatną. I to by było na tyle. Sprawdźcie !

    Mam pytanie (raczej z ciekawości). Czy twoja DG jest zwolniona
    z VAT ? Mam na myśli "przypadek ciekawy" kiedy to pół transakcji
    jest dokonywana jako podlegająca pod VAT w drugie pół jako
    nie podlegająca :]
    Jeśli jesteś zwolniony, to nie mam pytań (co nie znaczy że
    twój algorytm *musi* być poprawny). Ale jeśli nie jesteś
    zwolniony, to ciekawe jak udzielający leasingu wytłumaczy
    fakt że *jednego* kontrahenta potraktował różnie :)
    IMO - nie da się. A wtedy mamy dwie transakcje. I nici
    z "niskiej ceny wykupu".
    Oczywiście ww. wywód nie znaczy że nie istnieje zapis
    pozwalający potraktować leasing "różnie" - raz jako jedną
    transakcję (cywilnie, PD) a raz jako dwie (VAT).
    Ale... "jak dla mnie dziwne". Wytłumaczenie z zapodaniem
    paragrafów byłoby mile widziane :), argument że "ktoś tak
    zrobił" nie znaczy że to jest legalne i poprawne :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2003-11-13 07:05:45
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    osobę
    > prywatną. I to by było na tyle. Sprawdźcie !

    Nie wiem o co Ci chodzi.
    Przecież właśnie to napisałem.

  • 10. Data: 2003-11-13 07:35:42
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > osoba
    > sprawdzana na
    > wystawiane
    > osobę

    > Nie wiem o co Ci chodzi.
    > Przecież właśnie to napisałem.

    Chyba niedokładnie przeczytałem.
    Piszesz:
    " ...biorę leasing jako osoba prywatna...
    umowa zawierana jest na DG..."
    To jak jest w końcu?

    Wcale bym się jednak nie zdziwił
    gdyby w takim wypadku