  • 1. Data: 2002-10-03 08:22:15
    Temat: Komputer jako ST - jakie oprogramowanie nalezy do "zestawu"?
    Od: h...@p...onet.pl

    Witam,

    To moje pierwsze pytanie na tym forum, ale zanim je postawiłem, poczytałem
    sobie w necie i inne podobne pytania tutaj. Jednak nie wszystko jeszcze jest
    dla mnie jasne, dlatego pytam.

    W przykładzie jaki znalazłem w podatki.onet.pl mówi się o zestawie komputerowym:

    "Przykład: Postanowiłeś zakupić komputer do firmy. Zestaw kosztował 3400 zł
    netto, jego instalacja i montaż 120 zł. Na fakturze zakupu widnieją następujące
    pozycje:
    Komputer - x zł
    Monitor - x1 zł
    System operacyjny - x2 zł
    Razem - 3400 zł
    Instalacja i montaż - 120 zł
    Kwota faktury netto: 3520 zł."

    Czy ten przykład jest prawidłowy, a jeśli tak, czy oznacza to, że system
    operacyjny jest częścią środka trwałego? (I tak na marginesie, czy wymiana
    systemu operacyjnego na nowszy spowoduje zwiększenie wartości ŚT?)

    A jak się rzeczy mają z pozostałym oprogramowaniem? Do DG potrzebuję mieć
    Office i jeszcze jakieś inne super-drogie oprogramowanie. Czy inne programy też
    zwiększają wartość ŚT, czy są "wartościami niematerialnymi i prawnymi"?

    Proszę również o wskazanie podstawy prawnej odpowiedzi.

    Dziękuję.

    Piotr

  • 2. Data: 2002-10-03 12:14:39
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 3 Oct 2002 h...@p...onet.pl wrote:
    [...]
> [...]
    >+ operacyjny jest częścią środka trwałego? (I tak na marginesie, czy wymiana
    >+ systemu operacyjnego na nowszy spowoduje zwiększenie wartości ŚT?)

    Tak, tak, zależy :)
    Daj się namówić na czytanie ustawy o podatku - znajdziesz teksty
    "amortyzacji podlegają...wartości materialne i prawne".
    A zwiększać wartość ŚT musisz dopiero od 3500zł - poniżej
    wrzucasz w koszt.

> [...]
    >+ Czy inne programy też
    >+ zwiększają wartość ŚT, czy są "wartościami niematerialnymi i prawnymi"?

    IMHO to zależy: jeśli będziesz mieć Office OEM - to jest związany
    ze sprzętem. Jeśli jest luzem...

    >+ Proszę również o wskazanie podstawy prawnej odpowiedzi.

    ...to jest problem, bo jak poczytasz dyskusje "komputer a drukarka"
    to wyjdzie na to że ścisłej podstawy brak (jest tylko to co
    w ustawie) a składy orzekające NSA traktują sprzęt komputerowy
    *inaczej*[1] niż np. przyczepę do ciężarówki (która bywa samodzielnym
    ŚT i nikt się nie czepia).
    IMHO podstawa kłopotów - to zarzut "unikania amortyzacji".
    Ale jeśli *dokupisz* oprogramowanie później - to bez względu
    na sposób zaliczenia (osobny ŚT czy "dołączenie") nie grozi
    problem z karnym zastosowaniem art. 22e, bo:
    - jeśli to poniżej 3500zł to i tak wolno je wliczyć w koszt;
    różnica przy uznaniu za samodzielny ŚT będzie IMHO polegała
    tylko na wpisie w EŚT
    - jeśli to powyżej 3500zł - tak i tak trzeba amortyzowac.

    IM*H*O - tak jak z drukarką - jeśli masz min. 2 komputery
    i "full Office" (czyli wolno ci go przenieść z 1. komp.
    na 2.) to można potraktować go jako ŚT.

    Poczytam z chęcią co kto ma przeciw :)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    [1] nie wiedzieć czemu, IMO.

  • 3. Data: 2002-10-03 12:46:15
    Od: "slawek" <s...@c...kghm.pl>

    1) Oprogramowanie systemowe - element wartości początkowej środka trwalego
    (oczywicie plus
    instalacje itp do momentu przyjęcia środka trwałego do użytkowania).
    Element składowy środka trwałego
    niezbędny do użytkowania.

    2) Oprogramowanie użytkowe - Osobna Wartość Niematerialna i Prawna

    Wynika to z definicji środka trwałego w Ustawie o Rachunkowości
    15) środkach trwałych - rozumie się przez to, z zastrzeżeniem pkt 17,
    rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie
    ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, KOMPLETNE, zdatne do użytku i
    przeznaczone na potrzeby jednostki. Zalicza się do nich w szczególności:

    Sławek

  • 4. Data: 2002-10-03 15:30:44
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Oct 2002, slawek wrote:

> [...]
    >+ (oczywicie plus
    >+ instalacje itp do momentu przyjęcia środka trwałego do użytkowania).

    Przyjmujemy pomijając fakt że może to być *kolejny* system
    którego pełna wersja *być może* nie wiąże się ze "sztuką
    komputera".
    Powiedzmy: BeOS nie-freewareowy, dla ustalenia uwagi ;)

> [...]
    >+ rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie
    >+ ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, KOMPLETNE, zdatne do użytku

    Mhm.
    Rozumiem że Office bez komputera jest "kompletny i zdatny..." ;)

    Nie, ja się zgadzam że kwalifikuje się *jak* ŚT.
    Tak jak przyczepa.
    Lub drukarka...
    -:> (to pod kątem interpretacji prawa przez sądy !)
    Ale nie *jako* ŚT - w UoPDoOF jest zawsze wymieniany osobno :)
    (środki trwałe *i* wartości niematerialne i prawne).

    Mówiąc po ludzku: niepotrzebnie usiłujesz przypisać
    licencji właściwości środka trwałego, ona nie musi
    ich mieć *wszystkich*, IMHO oczywiście :)

    No i powoływanie się na ustawę o rachunkowości względem
    podatków może być, rzekłbym, śliskie.
    Nie wspominając o drobnych różnicach w DG KPiR i PK,
    na których z rzadka jakiś fachowiec (nie mylić z "fachowcem",
    chodzi o skutek zasugerowania się) się pośliźnie... :]

    Gotfryd (pozdrawiający)

  • 5. Data: 2002-10-03 19:43:53
    Od: h...@p...onet.pl

    Dziękuję za odpowiedzi. Teraz w przybliżeniu wiem, jak działać dalej.

    Piotr